Re: B18D
Lagt inn av:
Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: August 04, 2003 05:31PM
Forskjellene mellom B18B og B18D av utgave I, II og III (samt IV) er ikke store, og gÄr pÄ ulik grad av trimming.
Utgave:
B18A kom i to utgaver der utgave I strekker seg fom. Ă„rsmodell 1962 tom. 1966 der den har en Zenith fallforgasser, og utgave II dekker Ă„rsmodellene 1967 og 68 med en Zenith-Stromberg horisontalforgasser.
B18B og D kom i tre utgaver der fÞrste utgave strekker seg fom. Ärsmodell 1962 (1961 pÄ 1800) tom. 1965, utgave II pÄ Ärsmodell 1966 og utgave III pÄ Ärsmodellene 1967 (Amazon av Ärsmodell 1968 ble levert med B18B og B18D ble derfor trolig ikke levert denne Ärsmodellen). Utgave IV har eksosrensing og var myntet pÄ markeder med strenge krav til eksosutslipp.
Kamaksel:
Utgave I av B18B har en B-kam, mens utgave II og III har en C-kam.
Utgave I av B18D har en A-kam, mens utgave II og III har en B-kam.
Kompresjonsforhold/ytelse:
B18B (utg I): 9,5 - 100 hk SAE / 90 DIN
B18B (utg II): 10,0 - 108 hk SAE / 96 DIN
B18B (utg III): 10,0 - 115 hk SAE / 96 hk DIN
B18D (utg I): 8,5 - 90 hk SAE / 80 hk DIN
B18D (utg II): 8,7 - 95 hk SAE / 86 hk DIN
B18D (utg III): 8,7 - 100 hk SAE / 90 hk DIN
Eksosanlegget er forskjellig pÄ bilene slik at B18B (utg III - 115 hk SAE) yter 96 hk DIN i en Amazon, mens samme motor gir 100 hk DIN i en 140 og 103 hk i en P1800.
Forgasser:
Forgasseren pÄ B18B og D er i all hovedsak den samme; SU HS6, men den har forskjellige nÄler i de ulike utgavene.
B18B (utg I): TZ
B18B (utg II): ZH
B18B (utg III): KD
B18B (utg IV): DX
B18D (utg I): K, A eller XH
B18D (utg II): ZH
B18D (utg III): ZM
Motoren B18 ble levert over 7 Är og i denne perioden ble den forandret en rekke ganger (detaljer utvendig) og kun det som gÄr pÄ trimming av ytelse er gjengitt ovenfor.