Re: B18D
Lagt inn av:
Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: August 04, 2003 05:31PM
Forskjellene mellom B18B og B18D av utgave I, II og III (samt IV) er ikke store, og går på ulik grad av trimming.
Utgave:
B18A kom i to utgaver der utgave I strekker seg fom. årsmodell 1962 tom. 1966 der den har en Zenith fallforgasser, og utgave II dekker årsmodellene 1967 og 68 med en Zenith-Stromberg horisontalforgasser.
B18B og D kom i tre utgaver der første utgave strekker seg fom. årsmodell 1962 (1961 på 1800) tom. 1965, utgave II på årsmodell 1966 og utgave III på årsmodellene 1967 (Amazon av årsmodell 1968 ble levert med B18B og B18D ble derfor trolig ikke levert denne årsmodellen). Utgave IV har eksosrensing og var myntet på markeder med strenge krav til eksosutslipp.
Kamaksel:
Utgave I av B18B har en B-kam, mens utgave II og III har en C-kam.
Utgave I av B18D har en A-kam, mens utgave II og III har en B-kam.
Kompresjonsforhold/ytelse:
B18B (utg I): 9,5 - 100 hk SAE / 90 DIN
B18B (utg II): 10,0 - 108 hk SAE / 96 DIN
B18B (utg III): 10,0 - 115 hk SAE / 96 hk DIN
B18D (utg I): 8,5 - 90 hk SAE / 80 hk DIN
B18D (utg II): 8,7 - 95 hk SAE / 86 hk DIN
B18D (utg III): 8,7 - 100 hk SAE / 90 hk DIN
Eksosanlegget er forskjellig på bilene slik at B18B (utg III - 115 hk SAE) yter 96 hk DIN i en Amazon, mens samme motor gir 100 hk DIN i en 140 og 103 hk i en P1800.
Forgasser:
Forgasseren på B18B og D er i all hovedsak den samme; SU HS6, men den har forskjellige nåler i de ulike utgavene.
B18B (utg I): TZ
B18B (utg II): ZH
B18B (utg III): KD
B18B (utg IV): DX
B18D (utg I): K, A eller XH
B18D (utg II): ZH
B18D (utg III): ZM
Motoren B18 ble levert over 7 år og i denne perioden ble den forandret en rekke ganger (detaljer utvendig) og kun det som går på trimming av ytelse er gjengitt ovenfor.