Warning: unserialize(): Error at offset 47 of 51 bytes in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/common.php on line 903 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/common.php:903) in /run/tmp/tpl-classic-header-e7490bc519a592f6d58fed7a77cfa712.php-stage2 on line 5 Enkel SU-forgasser på B20
Øvrig Amazon :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazon som ikke passer inn i de andre fora. 
Enkel SU-forgasser på B20
Lagt inn av: Snorre Vaagland (146.2.193.---)
Dato: October 05, 2011 01:28PM

Hei.
Jeg kjøpte med en Amazon 1969 modell B20 for 2 mnd siden. Motoren er utsyrt med en enkel SU-forgasser. Bilen gikk som en drøm, men nå fjusker den i det jeg må gi på en del for å holde fart i lange motbakker også videre. Først tenkte jeg på tenningen. Jeg justerte tenning, byttet plugger, byttet fordelerlokk, byttet kondensator og coil. Problemet ble vedvarende. Så da må det være bensin....Jeg hadde en mistanke om at bensinpumpen ikke var helt god, og byttet den også. Bilen er bedre, men fjusker fortsatt ved høyere hastigheter.
Det jeg lurer på er om en enkel SU forgasser gir nok bensin? Må jeg ha to SU-forgasser på en B20. Eller er det å anbefale å ta av forgasser og rengjøre etc. Eller bør jeg gå til innkjøp av en Stromberg forgasser.
Er det noen justeringsmuligheter på bensin på en SU forgasser? Jeg finner bare justering for tomgang og luft.

Håper på gode råd.

Hilsen Snorre Vaagland

Re: Enkel SU-forgasser på B20
Lagt inn av: Lars BD (---.40-0112-74657210.cust.bredbandsbolaget.se)
Dato: October 05, 2011 06:23PM

Det finns nog ingen luftjustering på vare sig SU eller Strombergförgasaren och SU förgasaren är enklare att justera än Stromberg. Det framgår inte vilken modell av SU du har men den senare HIF som har inbyggt flottörhus har en spårskruv (eller om det var x) på ena sidan. Justeringen har en bakvänd funktion p.g.a en länk mellan skruven och munstycket, bränslemängden ökar om skruven skruvas in och minskar då skruven skruvas ut. Den äldre SU förgasaren HS justeras med en mutter vid själva munstycket.
Har bilen gått riktigt tidigare är det något som gradvis har förändrats och förgasarmodellen har inte plötsligt blivit oanvändbar. Bilen ska gå utmärkt med en SU och om det var min bil skulle jag börja med en kontroll av packningar förgasare-insug-topp samt vacumslangar och servo, efter det rengöring och grundjustering av förgasaren. Då förutsätter jag att tändsystemet är i perfekt skick.
Två SU ser snyggare ut än en enkel men motorn ska inte ha några hyss för sig beroende på antalet förgasare.

Re: Enkel SU-forgasser på B20
Lagt inn av: Snorre Vaagland (---.93.189.109.customer.cdi.no)
Dato: October 05, 2011 06:50PM

Hei Lars!
Takk for gode råd, de skal jeg ta med meg og prøve. Da vet jeg ivhvertfall at man ikke er avhengig av 2 SU´r på en B20.
Jeg har en spårskruv ja til å justere. Jeg trudde at dette var luftskrue, og at blandingen ble fetere ved å skru ut, men det stemte altså ikke. Takk for det rådet!
Jeg skal prøve å justere denne så og si helt inn og begynne der. Tenningen skal være tipp topp, etter jeg tok en skikkelig runde på det, men jeg vet ikke hvordan det står til med vacumet....
Blir det ikke bedre, blir det å ta av forgasser og gjøre rent.

Re: Enkel SU-forgasser på B20
Lagt inn av: larseki (---.59-169-95.eidsiva.net)
Dato: October 06, 2011 05:17PM

Hva slags fordeler har du? Går det vakuumslange fra fordeleren til forgasseren? Det kan godt være at fordeleren din ikke er tipp topp, slik var det på min. Bytte av fordeler bedret situasjonen mye.

Re: Enkel SU-forgasser på B20
Lagt inn av: Amazon121 (---.bb.online.no)
Dato: October 06, 2011 08:19PM

Hei.

Sjekk tenningen med tenningslampe.
Tenningen bør være rundt 10-12 grader fortenning på tomgang uten vakuum.
Sjekk tenningen ved ca 1500rpm. Da skal den være ca 21-22 grader fortenning.
Om den er det så virker vektene i fordeleren slik de skal.
Tenningen skal være stabil, ikke variere.
Har sett flere fordelere som er slitt og de varierer på tenningen.
Dette kan gjøre at motoren ikke vil dra slik den skal.

Az121...

Re: Enkel SU-forgasser på B20
Lagt inn av: Snorre Vaagland (146.2.193.---)
Dato: October 07, 2011 02:28PM

Hei!
Bilen fjusker fortsatt på hardere pådrag og når motoren blir god og varm. Bilen går fint når den er kald, men ting forverrer seg når den blir skikkelig varm....Tenningen er justert til 21 grader ved 1500 rpm uten vacum. Vacumslange går fra fordeler til forgasser ja.
I det bilen omtrent stopper, har jeg sjekket bensinfilteret og det er så og si tomt for bensin. Så jeg mistenker for lite bensin. Nå har jeg byttet pumpe, men problemet vedvarer. Til helgen skal jeg prøve å blåse rent bensinrøret fra bensinpumpe ned til bensintanken. Kanskje det er rusk i dette røret......
Holder fortsatt mote oppe......

Re: Enkel SU-forgasser på B20
Lagt inn av: vaagland (146.2.193.---)
Dato: October 07, 2011 02:32PM

Hei.
Jeg syns fordeleren er noe sliten, men har prøvd å kompansere dette med å åpne stiften litt mer enn anbefalt..... Skal sjekke tenningspunktet en gang til....

Re: Enkel SU-forgasser på B20
Lagt inn av: Arve Larsen (Moderator)
Dato: October 07, 2011 03:57PM

Hei,

Sjekk om det kommer bensin fra tanken og til pumpa. I stedet for å blåse fra pumpa og mot tanken, så prøv å gjøre det omvendt, I fall det er møkk i rører vil du da kanskje klare å blåse dette ut, og ikke ned i tanken. Jeg husker at det var et problem på min fars bil på 60-tallet. Bilen stoppet mens han kjørte. Etter å ha stått en stund var det ingen problemer. Så stoppet den igjen og slik fortsatte det. Enden på visa var at tanken ble tatt ut, tømt og sjekket. Det viste seg at det lå en liten gummibit nede i tanken. Under kjøring ble denne sugd inn foran bensinrøret og stoppet derved tilførselen. Da bilen hadde stått en stund sank gummibiten ned i bunnen av tanken igjen, og bilen startet. Etter en stund ble den atter sugd opp foran røret osv.

Det går også an å ta av tankarmaturet for å sjekke "bunnforholdene" i tanken. Det kan ha samlet seg opp en del dritt der.

Mvh Arve Larsen

Re: Enkel SU-forgasser på B20
Lagt inn av: snorre (---.93.189.109.customer.cdi.no)
Dato: October 07, 2011 05:47PM

Hei Arve!
Symtomene du beskriver er veldig lik de jeg har. Bilen går utmerket så begynner den å fjuske. Hvis jeg da stopper noen minutter, og starter opp igjen går den fint igjen en liten stund.
Skal se på det du beskriver, og prøve det ut.
Kommer med statusrapport så snart jeg har prøvd dette ut.

Snorre

Re: Enkel SU-forgasser på B20
Lagt inn av: Snorre (146.2.193.---)
Dato: October 10, 2011 08:35AM

Hei.
Amazonen går som F.... nå. Blåste rent bensinslange mellom tanken og bensinpumpe. Så nedi i tanken hvor vi så en del tinn eller loddkuler. Nå vet vi ihvertfall hvor problemet er så får vi se hvor lenge det holder før jeg må av med tanken og gjøre skikkelig rent.
Takk for tipsene jeg har fått



Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character X defined in its font.