Lagt inn av:
Lars BD (---.40-0112-74657210.cust.bredbandsbolaget.se)
Det finns nog ingen luftjustering på vare sig SU eller Strombergförgasaren och SU förgasaren är enklare att justera än Stromberg. Det framgår inte vilken modell av SU du har men den senare HIF som har inbyggt flottörhus har en spårskruv (eller om det var x) på ena sidan. Justeringen har en bakvänd funktion p.g.a en länk mellan skruven och munstycket, bränslemängden ökar om skruven skruvas in och minskar då skruven skruvas ut. Den äldre SU förgasaren HS justeras med en mutter vid själva munstycket.
Har bilen gått riktigt tidigare är det något som gradvis har förändrats och förgasarmodellen har inte plötsligt blivit oanvändbar. Bilen ska gå utmärkt med en SU och om det var min bil skulle jag börja med en kontroll av packningar förgasare-insug-topp samt vacumslangar och servo, efter det rengöring och grundjustering av förgasaren. Då förutsätter jag att tändsystemet är i perfekt skick.
Två SU ser snyggare ut än en enkel men motorn ska inte ha några hyss för sig beroende på antalet förgasare.