Motor - Original :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens motor i original utgave 
Bensinpumpe
Lagt inn av: Forset (---.bb.online.no)
Dato: August 21, 2006 09:55PM

Har overtatt ett prosjekt etter min samboers onkel og jeg sitter her med en 67 herregårdsvogn med b 18a motor,
Det henger en bensinpumpe løst i motorrommet og der skal den ikke være,men på den pumpa er armen som går på kammen knekt og det ligger en ny pumpe i bilen, Den er ikke helt lik,men siden armen er borte fra den andre så kan jeg ikke sammenlingne helt, derfor, er det noen luretriks for å sette på den pumpa eller må eg opp med blokka? eller har jeg veldig feil pumpe? skal den armen være innunder akselen eller over?


Re: Bensinpumpe
Lagt inn av: kim (---.bb.online.no)
Dato: August 22, 2006 08:38PM

Heisann..

Armen skal ligge oppå kammen.
Hvis pumpa passer i innfestingen på blokka, så er nok riktig pumpe. (Det er laget forskjellige pumper opp gjennom årene. Så at den ikke er lik gjør ikke noe)
Den skal være enkel å bytte, sitter bare med 2 skruer i blokka.

Kim...


Re: Bensinpumpe
Lagt inn av: Forset (---.bb.online.no)
Dato: August 22, 2006 08:55PM

men kan liksom ikke skjønne det heller? da må pumpa ligge opp ned, eller at kroken er bøyd oppover fra kammen?

Re: Bensinpumpe
Lagt inn av: Forset (---.bb.online.no)
Dato: August 22, 2006 09:10PM

jo da foressten det kan jeg skjønne.... veldig nybegynner i dette faget serru.. ting tar tid.

Re: Bensinpumpe
Lagt inn av: Lars BD (---.40-0112-74657210.cust.bredbandsbolaget.se)
Dato: August 25, 2006 07:35AM

Kom ihåg att det ska sitta en bakelitdistans ca 5-10mm tjock mellan pump och block annars förstör du pumpen.

Re: Bensinpumpe
Lagt inn av: Ola Røyrvik (---.211.117.72.getinternet.no)
Dato: September 18, 2011 03:53PM

Hei,
Etter 35 år uten Herregårdsvogn har jeg nå en igjen. Den trenger en del oppussing, men den går når bensinpumpa virker. Det gjør den ikke nå. Så jeg kjøpte ny som holdt i noen få <10km. Armen som går på kamakselen brakk. Svak konstruksjon i forhlod til den pumpa som satt i. Tok ut innmaten i den nye pumpa og satt inn i den gamle. Nå virker pumpa, men jeg tør ikke starte motoren. To ting. Føret leste jeg på en av de tidligere innleggene fra en svenske at det skal være en "bakelitdistans ca 5-10mm tjock" mellom pumpa og blokka. Den som er/var der er ca. 1,5 mm. Kommentarer?
Videre, det ligger nå to små metallbiter inne i motoren (i bunnpanna). Jeg dro motoren over mange ganger på starteren før jeg ble klar over dette uten å legge merke til noe. Bror min som har en del gamle biler tror at det ikke er noen fare da det samler seg i bunnpanna og at det er et filter forran oljepumpa. Jeg er nærvøs. Skal jeg tute og kjøre?

Re: Bensinpumpe
Lagt inn av: ODIN (---.bb.online.no)
Dato: September 19, 2011 05:57AM

Jeg ville tømt bunnpanna for metalldeler ....just in case.

Re: Bensinpumpe
Lagt inn av: Arve Larsen (Moderator)
Dato: September 19, 2011 08:26AM

Hei Ola,

BÃ¥de Lars BD og Odin har rett.
Bakelittskiven, 5-6mm? må på plass. Det skal også være en pakning på begge sider av bakelitten. Dette virker som et avstandsstykke mot kamakselen, og med feil avstand vil du ødelegge armen på pumpa.

Jeg vil nok også foretrekke at du fjerner metallbitene i bunnpanna. En fleksibel magnet kan kanske hjelpe deg med det.

Mvh Arve Larsen

Re: Bensinpumpe
Lagt inn av: OlaR (---.211.117.72.getinternet.no)
Dato: September 19, 2011 02:19PM

Hei igjen,

Takk for svarene. Det var omtrent som jeg forventet. Så da blir neste spørsmål; hvor får jeg lettest tak i deler, og i første omgang bakelittskiva med pakninger? Jeg prøvde på noe på nettet i Sverige, men der hadde de ikke det jeg kunne se.

Mvh OlaR

Re: Bensinpumpe
Lagt inn av: Arve Larsen (Moderator)
Dato: September 19, 2011 03:33PM

Hei igjen.

Classic Car Parts AS har dette på lager.

Mvh Arve Larsen



Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character E defined in its font.