Re: hestekrefter
Lagt inn av:
Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: July 07, 2004 09:12PM
SAE er en effekt som gjerne brukes i reklamesammenhenger, men som er misvisende for en bilmotor. Effekten måles i testbenk der motoren ikke driver sine egne aggregater (dynamo, vannpunmpe, radiatorvifte etc) og det benyttes en motorolje som har lavere friksjon. Dermed jobber motoren lettere og den yter noe mer.
DIN-normen angir at effekten skal oppgis slik motoren er når den sitter i bilen. Motoren kjøres i testbenk, men den driver nå sine egen aggregater og har en standard motorolje. Motoren jobber nå litt tyngre og får litt mer friksjon fra oljen, men det er slik motoren jobber når den sitter i bilen.
Effekten oppgitt i DIN-hk er derfor mer riktig å bruke om en motor, enn den noe oppskrytte SAE. Forskjellen mellom normene ligger i dette tilfelle på 7 hk, og forskjellen øker desto mer motoren yter (en V8 på 400 hk kan ha en forskjell mellom DIN og SAE på 30 - 40 hk). Det hører også med til historien at SAE er amerikansk, mens DIN er tysk. Et ytterligere skritt mot standardisering er å oppgi motoreffekt i Watt (W eller kW) og omregnet yter da din 64 modell B18A 50 kW DIN (1 hk = 735 W = 0,735 kW).