Warning: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/bbcode/bbcode.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/bbcode/bbcode.php:217) in /run/tmp/tpl-classic-header-e7490bc519a592f6d58fed7a77cfa712.php-stage2 on line 5 Oljelekkasje
Motor - Original :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens motor i original utgave 
Oljelekkasje
Lagt inn av: TrondHelge (---.dialup.online.no)
Dato: September 28, 2003 10:33AM

Jeg har et aldri så lite problem. Min elskede 70 Amazon har en lei uvane med å "markere reviret sitt" som min far sier.

Når motoren er i gang, så lekker det en del olje. Etter å ha skrudd til bunnpanne, og dekselet ved girkassen (ved clutchhuset), ser det ut til at det fremdeles lekker olje fra bak ved girkassen.

Er det noen som har noen erfaringer med dette og som kan gi meg noen råd om hvordan jeg kan få fikset dette?

Re: Oljelekkasje
Lagt inn av: THolandsli (---.dialup.online.no)
Dato: September 28, 2003 11:13AM

Hei
Dette høres ut som er filtringen/simmeringen bak svinghjulet som lekker.
Det er vel ikke så mye annet å gjøre enn å skifte filtringen eller simmeringen.
Delene er billig, men det er en god del arbeid. Du må demontere girkasse, clutchhus, og svinghjul for å komme til dekselet som ringen sitter i. Så det blir noen timer arbeid.

mvh Torgeir

Re: Oljelekkasje
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: September 28, 2003 08:00PM

Jeg er enig med Torgeir at det sannsynligvis er filtringen i bakre veivakseltetning som lekker olje. Det blir mye arbeid for å skifte en liten billig del, men for å forsikre deg om at ikke jobben vil være bortkastet er det et par ting du må passe på.

Filtringen må ikke være tørr når denne monteres. Legg ringen i motorolje og la den ligge og marinere seg i minst en time, gjerne natten over (olje skal trekke inn i fiberene noe som tar tid). En tørr filtring vil slites bort i løpet av kort tid, men en som er marinert i olje vil sikkert holde nye 30 år.

Et annet forhold som må sjekkes er om filtringens anleggsflate på veivakselen fortsatt er polert og blank. Så lenge filtringen er i god stand vil den polere veivakselen når denne roterer og dermen redusere slitasjen til et minimum. Dersom filten er helt utslitt og skitt har kommet til, kan veivakselen være oppripet og du har dermed en flate som vil slite ned en ny filtring ganske raskt. Er veivakselen ripet og matt er det ingen vei utenom å demontere veivakselen og få polert opp anleggsflaten. En eldre motormann jeg snakket med her forleden kom med et godt tips i sakens anledning: Skru av holderen til filtringen og ta med denne til et motorfirma og la disse ta av 2 mm gods på baksiden av holderen. Dermed flyttes filtringen 2 mm nærmere motoren og får således en ny anleggflate som forhåpentligvis er i bedre stand. Vær obs på at holderen må sentreres nøyaktig rundt veivakselen ved montering med en nøyaktighet på noen få 10-dels mm.

Ved en motoroverhaling blir man somregel anbefalt å bytte ut filtringen med en moderne zimmerring, men jeg kan ikke uten videre si meg enig i dette. Jeg har nå en overhalt motor i min Amazon og jeg har valgt å kjøre med filtringer. Veivakselen ble polert ved overhalingen. Etter 8.000 kjørte km lekker den fortsatt ikke en dråpe olje. For en normal motor som går med moderate turtall er det ikke noe problem å bruke filt til å tette rundt veivakselen, men om turtallet er høyt (over 6000 rpm) over tid brennes filten opp av friksjon og blåses ut av trykk fra veivhusavgassene. Om du vil bytte til zimmerring har jeg et par tips som kan hjelpe deg til å få fatt i en zimmerring. B20-motorer for bruk i båt blir marinisert og her inngår zimmerringer til veivakseltetninger. Ta kontakt med firma som leverer deler til båtmotorer og hør hva de kan skaffe, du trenger både zimmerring og holder. Uten at jeg kan bekrefte det her og nå skal B30-motorer har zimmerringer. Da B30 er en forlenget B20 er de fleste målene felles, deriblandt diameter på veivakselen, og dermed kan zimmerringen brukes. Kan noe bekrefte om så er tilfelle?

Enten du velger filt- eller zimmerring er det viktig at anleggsflafen på veivakselen er blankpolert, for ellers er du tilbake til til utgangspunktet etter kort tid og masse jobb har vært bortkastet.

Hvordan er det forresten med den fremre filtringen. Oljelekkasje her blir kastet rundt av reimskiven og forårsaker et sabla griseri nede foran motoren. Samme forhold gjelder her som for den bakre filtringen, men denne sitter langt mer tilgjengelig.

Re: Oljelekkasje
Lagt inn av: THolandsli (193.213.209.---)
Dato: October 07, 2003 01:27PM

Hei igjen....
På min motor tok jeg og dreide opp hullet i kåpa for å få en simmering til å passe, jeg vet også at KG Trimning har ferdige deksel med simmering å selge.

mvh
Torgeir

Re: Oljelekkasje
Lagt inn av: Erik F (---.bb.online.no)
Dato: June 08, 2009 05:57PM

Hvordan skifter man den fremre filtringen? Som det står lenger oppe her så kaster reimskiva rundt olja og forårsaker et sabla griseri nede foran motoren.
Er det mye jobb,og hva må løsnes?

Re: Oljelekkasje
Lagt inn av: Lars BD (---.40-0112-74657210.cust.bredbandsbolaget.se)
Dato: June 08, 2009 08:34PM

Ta löst remskivan och pilla bort låsring och bricka som håller filtringen på plats och byt filtring, montera i omvänd ordning. Kåpan för bakre filtringen kan bytas ut mot den till B21/23 som redan har simmerring enligt vad jag har hört.

Re: Oljelekkasje
Lagt inn av: Amazon121 (---.bb.online.no)
Dato: June 08, 2009 10:52PM

Hei.

Husk å "bade" filtringen i olje før montering.
Om ikke dette blir gjort, kan den følge med veiva rundt og den går i stykker.
Da er det samme jobb en gang til.

Az121...

Re: Oljelekkasje
Lagt inn av: Erik F (---.bb.online.no)
Dato: June 09, 2009 04:45PM

Kanskje et dumt spm,men må motoren tappes for olje før jeg setter igang?

Re: Oljelekkasje
Lagt inn av: Amazon121 (---.bb.online.no)
Dato: June 09, 2009 09:50PM

Hei.

Nei, trenger ikke tappes for olje.

Az121...

Re: Oljelekkasje
Lagt inn av: Erik F (---.bb.online.no)
Dato: June 09, 2009 10:05PM

Fint,takker for alle svarsmiling smiley

Re: Oljelekkasje
Lagt inn av: Erik F (---.bb.online.no)
Dato: June 22, 2009 08:46PM

Hmm...
Plukket av reimhjul,tok bort en låsering og en metall brikke men der var ingen filt ring.

??

Re: Oljelekkasje
Lagt inn av: Lars BD (---.40-0112-74657210.cust.bredbandsbolaget.se)
Dato: June 23, 2009 10:54AM


Re: Oljelekkasje
Lagt inn av: Erik F (---.bb.online.no)
Dato: June 23, 2009 04:10PM

Ja,jeg forstår,men der var ingen filt.Kan den ha blitt slitt bort? Satte inn ny filtring og lekasjen er stoppet



Ditt navn: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character V defined in its font.