Lagt inn av:
Tor (---.90-149-141.nextgentel.com)
Når jeg skifter olje, bruker jeg vanligvis Biltemas, helst 20-50. Jeg kjører helt ikke om vinteren, en en bil som er i orden starter uansett, og da er det bare å unngå høye turtall til olja har nådd fram med trykk til smørestedene.
Men det jeg skulle si var:
1 Fyll opp filtret med olje før oppstart.
2 Napp av coiledingen og kjør starteren til oljelampa slukker.
Det er en god sikkerhet mot lagerslitasje.
3 Originalfilter er det sikreste som Arve er inne på. Jeg har ikke hørt om tomme filtre, men uoriginale som har for dårlig eller manglende returventil, noe som medfører oppstart med lite eller ikke trykk i startfasen. Om mange sånne vil slite (ut?) på motoren!
Kjenner til et slikt tilfelle, og to ved at motoren ble startet uten olje, og verkstedet ikek var raske nok til å skjønne at det manglet olje.
Resultat i alle tre tilfelene: Rådebank! En knapt hørbar, mens de andre var "drepen" på motorene.
Derfor anbefaler jeg å ikke starte motoren uten oljetrykk!
En annen bedkreftelse på at dette er viktig er at Porsche 356 hadde koblet coilen slik at motoren ikke startet før oljetrykket kom.
Så ingen tror at jeg tar dette ut fra løse lufta....
Derfor satte jeg på et rele hvr jeg jordet styrestrømmen til ojetrykksbryteren og lot strømmen til coilen gå fra 30 til 67 på releet på vanlig måte.
Det var litt i overkant, men nå er det sagt...
Nappe av coilen etter oljeskift er vel bra nok!
Ufarlige råd i alle fall om noen synes jeg overdriver...