Motor - Original :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens motor i original utgave 
Hvilken motorolje skal man bruke?
Lagt inn av: Pernille (---.188.212.193.static.cust.telenor.com)
Dato: August 30, 2012 09:23AM

Bilen er i daglig bruk til/fra jobb i sommerhalvåret,
bruker ikke noe særlig olje. Men hva bruker man..hel, halv synt..mineralolje...
Det er jo ikke akkurat high tech motorer dette..men man vil helst pleie dem bra!

Og kan man bruke oljefilter fra Biltema, siden det fulgte et nytt med bilen?
Mener jeg har lest at de mangler en bypass ventil eller noe slik? Men det er kanskje en vandrehistorie som så mye annet?

Re: Hvilken motorolje skal man bruke?
Lagt inn av: Lars BD (---.cust.bredbandsbolaget.se)
Dato: August 30, 2012 03:42PM

Det är viktigare att byta olja ofta än vilken olja man har i. Min rekomendation är billig olja och byt ofta (500 mil). Kör du inte på vintern ska du byta olja innan bilan parkeras för vintern. Alla dagens oljor är bättre än den bästa oljan då B18/20 tillverkades.

Re: Hvilken motorolje skal man bruke?
Lagt inn av: Arve Larsen (Moderator)
Dato: September 04, 2012 01:27AM

Hei Pernille.

Jeg er enig med Lars BD om at du bør skifte olje hver 500 mil, og hver høst før du parkerer bilen for vinteren.

Mht til hvilken type olje du skal benytte: Mineralolje, definitivt. Her kan du velge mellom forskjellige viskositeter, men jeg vil anbefale 20/50 da denne er tykkere enn 15/40 eller 10/40. En tykkere olje gjør sjansen for at det skal lekke gjennom filtringene i motorens fram- og bakkant mindre.

Mht oljefilter. Jeg skal ikke kommentere Biltemas filter generelt, men jeg har sett prøver hvor oljefiltere har vært skåret over, og hvor billige filtre rett og slett bare har vært en tom boks, og totalt uten filter-funksjon. Dette UTEN at jeg sier at Biltemas filtere ar av en slik type. Men om et filter koster kr. 60,- eller kr. 120,- spiller vel ingen rolle når man skal bytte en gang i året. Det viktige er at man vet at filteret oppfyller kvalitetskravet.

Mvh Arve Larsen

Re: Hvilken motorolje skal man bruke?
Lagt inn av: Tor (---.90-149-141.nextgentel.com)
Dato: September 05, 2012 11:35AM

Når jeg skifter olje, bruker jeg vanligvis Biltemas, helst 20-50. Jeg kjører helt ikke om vinteren, en en bil som er i orden starter uansett, og da er det bare å unngå høye turtall til olja har nådd fram med trykk til smørestedene.

Men det jeg skulle si var:
1 Fyll opp filtret med olje før oppstart.
2 Napp av coiledingen og kjør starteren til oljelampa slukker.
Det er en god sikkerhet mot lagerslitasje.
3 Originalfilter er det sikreste som Arve er inne på. Jeg har ikke hørt om tomme filtre, men uoriginale som har for dårlig eller manglende returventil, noe som medfører oppstart med lite eller ikke trykk i startfasen. Om mange sånne vil slite (ut?) på motoren!
Kjenner til et slikt tilfelle, og to ved at motoren ble startet uten olje, og verkstedet ikek var raske nok til å skjønne at det manglet olje.
Resultat i alle tre tilfelene: Rådebank! En knapt hørbar, mens de andre var "drepen" på motorene.

Derfor anbefaler jeg å ikke starte motoren uten oljetrykk!
En annen bedkreftelse på at dette er viktig er at Porsche 356 hadde koblet coilen slik at motoren ikke startet før oljetrykket kom.
Så ingen tror at jeg tar dette ut fra løse lufta....

Derfor satte jeg på et rele hvr jeg jordet styrestrømmen til ojetrykksbryteren og lot strømmen til coilen gå fra 30 til 67 på releet på vanlig måte.

Det var litt i overkant, men nå er det sagt...
Nappe av coilen etter oljeskift er vel bra nok!
Ufarlige råd i alle fall om noen synes jeg overdriver...



Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character W defined in its font.