Er det samme motorfester på B18 motorer og B20 slik at det kun er å blekke en B20 motor ned i en som er orginal men B18?Kan jeg bruke samme gearkassen?
Er det stor forskjell på utslaget ved trrimming av B18 og B20?
Svaret på de to første spørsmålene er JA, men du må bruke clutch-huset fra B18 fordi B20-clutch-huset ikke er beregnet for hydraulisk clutch men derimot mekanisk/waier.
Når det gjelder det tredje spørsmålet om trimming så er jeg ingen ekspert, men det kommer selvfølgelig an på hvilken type trimming du tenker på. Hvis det f.eks. kun gjelder høvling av toppen og bytte til en kvassere kamaksling så vil forskjellen mellom B18 og B20 anslagsvis utgjøre 4-5%. Det er nok andre her på forumet som kan gi deg et bedre svar på spørsmål om trimming, f.eks. Kim.
Du mener ven omvendt Torgeir, dvs. at en B20 har høyere dreiemoment enn B18??
Her er noen data hentet fra manualen:
Dreiemoment SAE (kgm/omdr. pr. min.):
B18A Type 2 = 15,0/3000
B18B Type 3 = 15,5/4000
B18D Type 3 = 15,0/3500
B20A Type 1 = 16,5/3000
B20B Type 1 = 17,0/3500