Svarer på mitt eget innlegg
Ganske dødt forum virker det som..
Jeg hadde tenkt K-kam og høvle ned toppen noen mm, men kurer egentlig på hvordan bilen vil oppføre seg med de forskjellige kammene.
Kunne jo tenkt meg litt dreimoment lavt nede på turtall.
Lagt inn av:
TCF (---.81-166-153.customer.lyse.net)
Dato: October 30, 2011 02:26PM
Hei
K-kam eller D-kam er ganske trygge valg som ikke går utover tomgangen eller flytter effektkurven for mye oppover (flertallet av trimkammer gir mer effekt ved høyere turtall enn standard og det går fort utover fleksibiliteten på motoren.)
Høvling av topp er vanligvis gunstig for toppeffekten, men gjør du for mye av det gir det problemer med tenningsbank og tap av bunndrag.
Når det er sagt, så gir ikke kam-bytte og høvling av topp alene allverdens effektøkning, trimming dreier seg mye om summen av alle forbedringer man gjør på motoren og kan til slutt gi merkbart friskere fraspark.
I ditt tilfelle vil den enkle forgasseren fort sette begrensninger for økt effektuttak for å si det sånn.
Lagt inn av:
TCF (---.81-166-153.customer.lyse.net)
Dato: November 01, 2011 06:32PM
Nå vet ikke jeg hvor gammel motor du har, men er det den eldre typen med bare et enkelt rør fra manifolden, kan det være greit å sette på den senere typen manifold og fremre rør som er dobbelt. ,Noen videre oppgradering er ikke nødvendig ved mild trimming. Det blir påstått at enkelte grenrør for trimming er dårligere enn standard Volvo...
Når det gjelder kam har jeg kjørt mest med k-kam og to SU, noe som har fungert veldig godt. D-kam har jeg ikke prøvd men dataene er jo ganske så like, så stor forskjell er det vel ikke.
Har og prøvd KG17-kam, men synes tomgangen ble for rufsete i forhold økningen i ytelse.