bytte av kam
Lagt inn av: Axel (---.bb.online.no)
Dato: July 02, 2007 07:26PM

hei

Har oppdaga at kammen er slitt og dermed åpnes ikke ventilene som de skal.
Må da bytte denne.

Noen som har gjort dette og vet hvordn det gjøres? Og hva som trengs?
har hørt på mekonomen der skulle de ha 1400kr for ny kam med pushere.

Må toppen av? eller går det å ta ut radiatoren og trekke den ut, etter å ha løfta ut pusherene?
hvis toppen må av så må jeg jo ha ny toppakning.

Tusen takk for svar

MVH Axel Haare

Re: bytte av kam
Lagt inn av: Axel (---.bb.online.no)
Dato: July 02, 2007 08:19PM

Trenger en noe spesial verktøy for å utføre en slik jobb??

Vurderer egentlig et motor bytte om jeg må investere i mye/ dyrt spesial verktøy...

Re: bytte av kam
Lagt inn av: kkolsen (---.bb.online.no)
Dato: July 02, 2007 08:56PM

trenger ikke spesialverktøy,har nettop gjort dette selv,men du ma av med toppen for å bytt og løfte ut løfterne,di må du uansett skifte ved bytte av kam.ta av kamdravdekselet foran motor,ta av radiator.toppen og løfterne ut først,det store drevet er kamdrevet.dette skal av,bruk tærs(vet ikke om du kaller det spesialverktøy,bør finnes i enhver garage)lirk kammen forsiktig ut så ikke kamforingene løsner i blokka,gjør di d er løpet kjørt og motorn må ut.skal du montere a kam?mvh kjell

Re: bytte av kam
Lagt inn av: Axel (---.bb.online.no)
Dato: July 02, 2007 09:48PM

Tusen takk for bra svarsmiling smiley

tærs har vismiling smiley

på mekonomen kunne de skaffe vanlig kam og kam med lett trim for 1400kr

vet ikke helt hva jeg skal bestille. Har du et tips? vil den gå litt bedre med lett trim uten å gjøre annet enn å bytte kammen? Er vel ikke hard for en gammel motor, den skal vist ikke ha gått mer enn 150000 men.... ?

MVH Axel Haare

Re: bytte av kam
Lagt inn av: kkolsen (---.bb.online.no)
Dato: July 02, 2007 10:27PM

du vil oppnå noe mere effekt med volvos k eller d kam,erjo ikke akurat noe blodtrimming så det tåler den.når du montere den nye kamen vær nøye med å bruke kamslipepasta og ikke glem distanseskiven mellom kammen og kamdrevetmgjør du det går ikke motoren rundt etter montering,under tips og triks finner du instruksjonsbøkene hvor det står om prosedyren.samt hvilket moment du skal bruke på muttera foran kamdrevet.mvh kjell

Re: bytte av kam
Lagt inn av: kkolsen (---.bb.online.no)
Dato: July 02, 2007 10:32PM

glemte å si at fordelern og akslingen under må ut,det drevet som går ned til oljepumpa,det blir drevet av kamen,når du monterer kamdrevet er det merker på hjulene som må stå over hverandre,se i håndbøkerne hvordan alt skal monteres for at tenningen skal bli rett,jeg byttet kam på en kveldstund,ca 3 timer.er ikke vanskelig.kjenner du noen med erfaring,ta di med.
mvh kjell

Re: bytte av kam
Lagt inn av: kkolsen (---.bb.online.no)
Dato: July 02, 2007 10:32PM

glemte å si at fordelern og akslingen under må ut,det drevet som går ned til oljepumpa,det blir drevet av kamen,når du monterer kamdrevet er det merker på hjulene som må stå over hverandre,se i håndbøkerne hvordan alt skal monteres for at tenningen skal bli rett,jeg byttet kam på en kveldstund,ca 3 timer.er ikke vanskelig.kjenner du noen med erfaring,ta di med.
mvh kjell

Re: bytte av kam
Lagt inn av: Axel (---.bb.online.no)
Dato: July 03, 2007 10:11AM

Takk for konstruktivt svar!
Vil nok kunne hjelpe andre også!


MVH

Axel HAare

Re: bytte av kam
Lagt inn av: Axel (---.bb.online.no)
Dato: July 05, 2007 07:01PM

Da var kammen bytta, satt inn K KAm liksågodt når jeg hadde den oppe. Så nå gårn som ei kuletongue sticking out smiley

En grei jobb egentlig bare man husker på alt, måtte av med toppen 3 ganger men de to siste gangene gikk det fortere. He he

Re: bytte av kam
Lagt inn av: kkolsen (---.bb.online.no)
Dato: July 07, 2007 10:45AM

da har du lært på samme måte som meg,fordelen er.nå kan du det.mvh kjell

This forum powered by Phorum.