Motor - Original :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens motor i original utgave 
bytte av kam
Lagt inn av: Axel (---.bb.online.no)
Dato: July 02, 2007 07:26PM

hei

Har oppdaga at kammen er slitt og dermed Ă„pnes ikke ventilene som de skal.
MĂ„ da bytte denne.

Noen som har gjort dette og vet hvordn det gjĂžres? Og hva som trengs?
har hÞrt pÄ mekonomen der skulle de ha 1400kr for ny kam med pushere.

MÄ toppen av? eller gÄr det Ä ta ut radiatoren og trekke den ut, etter Ä ha lÞfta ut pusherene?
hvis toppen mÄ av sÄ mÄ jeg jo ha ny toppakning.

Tusen takk for svar

MVH Axel Haare

Re: bytte av kam
Lagt inn av: Axel (---.bb.online.no)
Dato: July 02, 2007 08:19PM

Trenger en noe spesial verktĂžy for Ă„ utfĂžre en slik jobb??

Vurderer egentlig et motor bytte om jeg mÄ investere i mye/ dyrt spesial verktÞy...

Re: bytte av kam
Lagt inn av: kkolsen (---.bb.online.no)
Dato: July 02, 2007 08:56PM

trenger ikke spesialverktÞy,har nettop gjort dette selv,men du ma av med toppen for Ä bytt og lÞfte ut lÞfterne,di mÄ du uansett skifte ved bytte av kam.ta av kamdravdekselet foran motor,ta av radiator.toppen og lÞfterne ut fÞrst,det store drevet er kamdrevet.dette skal av,bruk tÊrs(vet ikke om du kaller det spesialverktÞy,bÞr finnes i enhver garage)lirk kammen forsiktig ut sÄ ikke kamforingene lÞsner i blokka,gjÞr di d er lÞpet kjÞrt og motorn mÄ ut.skal du montere a kam?mvh kjell

Re: bytte av kam
Lagt inn av: Axel (---.bb.online.no)
Dato: July 02, 2007 09:48PM

Tusen takk for bra svarsmiling smiley

tĂŠrs har vismiling smiley

pÄ mekonomen kunne de skaffe vanlig kam og kam med lett trim for 1400kr

vet ikke helt hva jeg skal bestille. Har du et tips? vil den gÄ litt bedre med lett trim uten Ä gjÞre annet enn Ä bytte kammen? Er vel ikke hard for en gammel motor, den skal vist ikke ha gÄtt mer enn 150000 men.... ?

MVH Axel Haare

Re: bytte av kam
Lagt inn av: kkolsen (---.bb.online.no)
Dato: July 02, 2007 10:27PM

du vil oppnÄ noe mere effekt med volvos k eller d kam,erjo ikke akurat noe blodtrimming sÄ det tÄler den.nÄr du montere den nye kamen vÊr nÞye med Ä bruke kamslipepasta og ikke glem distanseskiven mellom kammen og kamdrevetmgjÞr du det gÄr ikke motoren rundt etter montering,under tips og triks finner du instruksjonsbÞkene hvor det stÄr om prosedyren.samt hvilket moment du skal bruke pÄ muttera foran kamdrevet.mvh kjell

Re: bytte av kam
Lagt inn av: kkolsen (---.bb.online.no)
Dato: July 02, 2007 10:32PM

glemte Ä si at fordelern og akslingen under mÄ ut,det drevet som gÄr ned til oljepumpa,det blir drevet av kamen,nÄr du monterer kamdrevet er det merker pÄ hjulene som mÄ stÄ over hverandre,se i hÄndbÞkerne hvordan alt skal monteres for at tenningen skal bli rett,jeg byttet kam pÄ en kveldstund,ca 3 timer.er ikke vanskelig.kjenner du noen med erfaring,ta di med.
mvh kjell

Re: bytte av kam
Lagt inn av: kkolsen (---.bb.online.no)
Dato: July 02, 2007 10:32PM

glemte Ä si at fordelern og akslingen under mÄ ut,det drevet som gÄr ned til oljepumpa,det blir drevet av kamen,nÄr du monterer kamdrevet er det merker pÄ hjulene som mÄ stÄ over hverandre,se i hÄndbÞkerne hvordan alt skal monteres for at tenningen skal bli rett,jeg byttet kam pÄ en kveldstund,ca 3 timer.er ikke vanskelig.kjenner du noen med erfaring,ta di med.
mvh kjell

Re: bytte av kam
Lagt inn av: Axel (---.bb.online.no)
Dato: July 03, 2007 10:11AM

Takk for konstruktivt svar!
Vil nok kunne hjelpe andre ogsÄ!


MVH

Axel HAare

Re: bytte av kam
Lagt inn av: Axel (---.bb.online.no)
Dato: July 05, 2007 07:01PM

Da var kammen bytta, satt inn K KAm liksÄgodt nÄr jeg hadde den oppe. SÄ nÄ gÄrn som ei kuletongue sticking out smiley

En grei jobb egentlig bare man husker pÄ alt, mÄtte av med toppen 3 ganger men de to siste gangene gikk det fortere. He he

Re: bytte av kam
Lagt inn av: kkolsen (---.bb.online.no)
Dato: July 07, 2007 10:45AM

da har du lÊrt pÄ samme mÄte som meg,fordelen er.nÄ kan du det.mvh kjell



Ditt navn: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character C defined in its font.