Motor - Original :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens motor i original utgave 
Tomgang/Ettertenning
Lagt inn av: Paul Fauske (---.bb.online.no)
Dato: October 17, 2005 11:55PM

Jeg har et fint eksemplar av en 69 mod. Amazon som jeg bruker hver dag og som jeg kjøpte for ca. ett år siden. Motoren har gått ca 12000 km (byttemotor ombygd til blyfri i flg. tidligere eier), bruker normalt med olje, trekker bra, tett og fin for oljelekasjer. Er litt i tvil om hvilken generasjon B20 som sitter i min bil, men har en mistanke om at Strombergforgasseren ikke helt passer til motoren! Vanskelig med tomgangsjustering. I køkjøring hvor motoren blir kanskje litt varmere enn ved vanlig kjøring, går den langt ned i omdreininger og stopper. Når jeg kommer hjem tar jeg skrutrekkeren og gir gasspjellet litt større åpning og den går på tomgang. Når jeg da neste dag skal avsted har motoren et vanvittig turtall og jeg må igjen fram med skrutrekkeren for å minske gasspjellåpningen. ---Og slik kan jeg holde på dag etter dag! Motoren har aldri gått pent og rolig på tomgang, men vibrerer og puttrer litt, ikke mye, men litt. I tillegg er motoren så kjørekåt at den like godt tusler og går i 4 - 5 sekunder etter at tenningen er slått av! Motorlyden er selvfølgelig grusom, men den stopper da heldigvis til sist.
Dersom man kan stole på temperaturmåleren, ligger nåla ca 1 mm fra det røde feltet. Er det normalt eller kjører jeg med for varm motor.
Selvfølgelig har jeg sjekket plugger, ledninger, stifter, tenningstidspunkt. m.h.t. forgasseren har jeg byttet memran og sørget for olje i forgasser. Har hatt 2 Amazoner tidligere uten tilsvarende problemer.
Hva kan det være som rir denne utgaven.

Re: Tomgang/Ettertenning
Lagt inn av: kim (---.telenor.se)
Dato: October 19, 2005 02:28PM

Heisann.

Etter min erfaring pleier tempratueren å ligge rundt normal på måleren (rett opp).
Ville prøvd å bytte termostat Kansje også evt. gått ned til 82 grader.
Har du sjekket CO% på bilen din??? Høres nesten ut som om den kansje flommer over når du kjører i kø. Mht. at den går "uryddig" har du sjekket om at den ikke drar falskluft???

Kim..

Re: Tomgang/Ettertenning
Lagt inn av: Paul Fauske (---.bb.online.no)
Dato: October 19, 2005 02:58PM

Takk for tipset Kim.
Har ikke prøvd alt du beskriver. Skal sjekke det ut iløpet av en uke og fortelle om resultatet.
Er glad for flere tips!
Paul...

Re: Tomgang/Ettertenning
Lagt inn av: GeirH (---.bb.online.no)
Dato: October 31, 2005 11:24PM

Hei
Ettertenning som du beskriver skyldes at forgasser gir for mye bensin (fet blanding) som gir sot som igjen gløder. Dette kan skyldes at du har en slitt nål og sete i forgasseren, og at du vil tjene på en overhaling av denne. Hvordan er bensinforbruket?



Ditt navn: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character G defined in its font.