Lagt inn av:
Stein Christian Husby (---.customer.alfanett.no)
Når det gjelder beltevognmotorene som satt i BV 202, så avviker disse endel fra spesifikasjonene til de B20B motorene vi kjenner i våre amazoner.
- Motorblokka er av sisteutførelse (fra 1974) med 8-boltet svinghjul og identiske råder med B21.
- Toppen er også av seneste utførelse fra og med 1972.
- Kamakselen er av type C, denne er lik som Amazonens B20B.
- Forgasserne er av typen SU HS6, men mangler klavene til å styre spjellene på den såkalte miljømanifolden som satt på B20B-motoren. Forgassernålene er også av annen type beregnet for millitært bruk. Håpløse sådan for sivilt bruk. Bytt disse til KN (originalt til B20
eller event KD (original i B18
.
- Manifolden /innsuget er av aluminium (identisk med B18D 1962-66) Likeledes
utblåsningsmanifold med enkel utblås mot B20A og B som har dobbel.
- Ofte er også millitære motorer utstyrt med oljekjøler. Kjølerøret fra vannpumpe til radiator må her bygges om for sivilt bruk/ eventuelt fjerne oljekjøler.
- Startmotor og dynamo er til 24V og må byttes ut til 12V.
Husk også ved kjøp av beltevognmotorer at man ikke nødvendigvis skal se seg blind på kilometerstanden. Denne kan ikke sammenliknes med bruk i personbil.
Jeg kjenner til tilfeller hvor såkalte nesten nye motorer har utslitte kamaksler. Dette gjenspeiler bruken de har vært utsatte for.
Med hilsen Stein Christian Husby