oljelekkasje
Lagt inn av: lneffal (---.bluecom.no)
Dato: February 09, 2004 09:55PM

Er det mye jobb og bytte filt tetingen rundt nedre reimskive? Var på EU-kontroll og fikk mangel på dette. Hva må jeg demontere.

Re: oljelekkasje
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (212.20.204.---)
Dato: February 24, 2004 10:35AM

Det kan være en fordel om du tar ut radiatoren for å få bedre plass, men om du lar radiatoren sitte på plass så dekk til radiatoren med en papp-plate for å unngå skade på denne.
Begynn med å ta av viftereima. Deretter løsner du senterbolten i reimskiven og tar ut bolt og reimskive. Innenfor reimskiven sitter akselpakkboksen. En låsering vippes ut med en liten skrutrekker og dekkskiven innenfor denne kan tas ut. Filtringen er nå tilgjengelig og tas ut med nebbtang.
Den nye filtringen må marineres i motorolje i noen timer for å gi den lang levetid (tørr filt spises opp i løpet av kort tid). Montering foregår i motsatt rekkefølge. Pass på at låseringen sitter fast i sporet og ikke kan sprette ut.
Les mer om skifte av pakkboks i dette forumet (tittel: Oljelekkasje).
Ikke fall for fristelsen å ta av registerdekselet for dette må sentreres nøyaktig ved montering og krever gjerne bruk av spesialverktøy!

PS!
Det kan være vrient å få løsnet og tightet senterbolten til reimskiven uten at veivakselen følger med (bolten skal trekkes til med 70 - 80 Nm). En løsning er å ta ut starteren og bruken en kraftig skrutrekker for å låse fast svinghjulet. Alternativt kan man kjøpe et enkelt og rimelig spesialverktøy på Biltema for å holde igjen reimskiva. Dette er anvendelig for å løsne alle typer kilereimskiver og tåler store belastninger (verktøyet er testet med 2 - 300 Nm. Biltema har mye drit, men innimellom har de også noe som er brukandes.)

This forum powered by Phorum.