Warning: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/bbcode/bbcode.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/bbcode/bbcode.php:217) in /run/tmp/tpl-classic-header-e7490bc519a592f6d58fed7a77cfa712.php-stage2 on line 5 Bunnpanne farge
Motor - Original :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens motor i original utgave 
Bunnpanne farge
Lagt inn av: Bengt Lybekk (---.daxnet.no)
Dato: November 05, 2003 12:58PM

Hei
Nå har jeg prøvd å finne ut fargen på bunnpanna på en 67 mod. og noen sier at den skal være rød og noen sier at den skal vere forsinket. Kan noen si meg hva som er riktig
Hilsen Bengt Lybekk

Re: Bunnpanne farge
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: November 05, 2003 08:55PM

Begge har rett med tanke på overflatebehandling av bunnpannen, men det gjelder motorer fra forskjellige tidsperioder. Amazonens B18 og B20-motorer skal ha en bunnpanne som er forsinket/galvanisert. Senere gikk Volvo over til å lakkere større deler av motorene som bunnpanne, registerdeksel og vannpumpe i samme rødfarge som blokka. Dersom din Amazon har en slik rødlakkert bunnpanne er det gjort noe i ettertid for da kan du ha en byttemotor.

Eksakt når skiftet skjedde er jeg litt usikker på, men det kom etter Amazonens produksjonstid. Jeg har nettopp overhalt en sen 1970-modell med den originale B20-motoren intakt og det var ikke spor av rødfarge på bunnpannen på denne. En delemotor jeg tok fra en 1973 140 derimot har rød lakk på bunnpannen (i tillegg til registerdeksel og vannpumpe). Jeg vil dermed konkludere med at din 67-modell Amazon skal ha bunnpanne med samme type overflatebehanding som bl.a. topplokkdekselet, hvilket er forsinket/galvanisert.

Re: Bunnpanne farge
Lagt inn av: Bengt Lybekk (---.daxnet.no)
Dato: November 05, 2003 09:40PM

Det er originalmotoren som sitter i (rett nr. i forhold til orig. vognkort). Det er igjen litt rød farge på siden av bunnpanna. Arve og Jo sier den skal vere rød så jeg vet ikke noe mer enn det

Hilsen Bengt

Re: Bunnpanne farge
Lagt inn av: Stein Christian Husby (---.customer.alfanett.no)
Dato: November 06, 2003 01:10AM

Jeg vil også slutte meg til dem som sier at bunnpannen skal være rød. Jeg hadde f.eks en 1970 modell Amazon reg. 1969 med kilimeterstand 34.000 ved kjøpet. Her var bunnpannen rød, og denne motoren var garantert ikke lakkert eller overhalt. I tillegg samsvarte motornummer med tollkort.

Jeg har tilsammen hatt 28 Amazoner fra 1965 modell til 1970 og på samtlige av disse har bunnpannen vært rød - bortsett fra en men her var motoren overhalt og bunnpannen så ny ut.

Videre vil jeg anføre at alle originale Volvo byttemotorer ble levert med rød
vannpumpe og registerdeksel. Dette ment for å kunne skille en byttemotor fra bilens originale.

Som en liten digresjon kan nevnes at jeg for to dager siden var på Öland i Sverige og hentet en 1972 modell fabrikkny B-20 motor. Dette var ingen byttemotor, men en original ubrukt sådan. Da dette var en unik sjanse foretok jeg en ferd på nærmere 160 mil for å sikre denne. Den stod på trepall med et lakkert felt hvor det stod B-20. Denne hadde også rød bunnpanne, og jeg kommer til å ta fotografier av denne for en eventuell
publisering i Amazonposten da dette er en sjelden sjanse til å kunne studere detaljene angående hva som er originalt eller ikke.

Lykke til !

Hilsen Stein Christian

Re: Bunnpanne farge
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: November 15, 2003 11:14AM




Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character J defined in its font.