Motorstans ved varm motor
Lagt inn av: slickiverson (---.bb.online.no)
Dato: July 29, 2015 12:18PM

Hei! Jeg har nettopp kjøpt min første Volvo Amazon. I motorrommet står en B18 motor med 175 CD-2 STROMBERG forgasser.

Problemet er, kort og greit, motoren stanser når motoren har blitt varm.

Jeg kjøpte bilen etter en liten prøvetur og prute-runde. Motoren startet lett og gikk fint. På vei hjem, ca fem minutter inn kjøreturen, smalt det høyt i eksosanlegget før motoren stanset. Etter noen minutter startet motoren, men bare for å stanse igjen med smell i eksosanlegget etter et par kilometer kjøring. Jeg fikk nok en gang start på motoren etter noen minutter, men denne gangen døde motoren uten smell i eksosanlegget etter kun noen meter med kjøring.

Bilen ble fraktet hjem på henger for videre feilsøking av motorstans.

Bytte av topp og pakning, ventiljustering, radiatorbytte, lett rengjøring av forgasser, rengjøring av bensintank og bensinpumpe, byttet coil, byttet/prøvd annen fordeler og rengjøring av kontaktflater i fordeler-lokket har blitt gjort. Tennpluggene var hvite i toppen som var montert når bilen ble kjøpt.

Bilen starter fortsatt lett med kald motor, men stanser (uten smell i eksosanlegget) når motoren blir varm. Ved kun tomgangskjøring stanser motoren etter ca en time. Ved kjøring stanser motoren etter noen minutter, avhengig av turtall og motstand (bakker, svinger osv.).

Er det noen Amazon-guruer der ute som kan bistå med kunnskap, tips og triks til videre feilsøking?

Re: Motorstans ved varm motor
Lagt inn av: Lars BD (---.tbcn.telia.com)
Dato: October 11, 2015 10:14PM

Då du redan har kontrollerat/åtgärdat tändning och bränslesystemet är de vanligaste felen provade, Något fel på grenrör (läckage vid värme) eller elsystemet (glappkontakt/kortslutning) kanske, någon kan har monterat ett stöldskydd med okänd funktion. Då motorn stannat, har du gjort en felsökning med avseende på tändning och bränslesystem? Har du kontrollerat dessa saker med både varm och kall motor?
Även om saker är bytta finns ingen garanti för att de nya delarna är felfria och fungerar. Förutsätt inte att någonting är rätt utan kontrollera allt både 2 och 3 gånger.

Re: Motorstans ved varm motor
Lagt inn av: Mr.Volvo (---.160.16.62.customer.cdi.no)
Dato: October 25, 2015 03:04PM

Jeg ville kanskje sett på coil også...

1970 mod. 122S under oppussing..
+ endel andre Volvoer;121 70mod. V70AWD, 264GLE, C70T5, V40T4, S40, 264TE +++

This forum powered by Phorum.