HJELP - forgasser lekker bensin
Lagt inn av: larseki (---.56-169-95.eidsiva.net)
Dato: July 06, 2010 03:47PM

Jeg har fått problemer med min nyoverhalte Stromberg-forgasser (69 Amazon B20).
Det lekker tydeligvis bensin fra choke-delen av forgasseren. Dette drypper ned på grenrøret, og det synes rimelig uaktuelt å kjøre bilen med dette med tanke på brannmuligheten. Virker som choke-enheten sitter i en mutter og to skruer, er det bare å åpne opp? Det ser ikke ut som det sitter noen pakning mellom dekselet og forgasserhuset. Takknemlig for alle gode tips!
PS Forgasseren ble overhalt på verksted.

Re: HJELP - forgasser lekker bensin
Lagt inn av: Lars BD (---.40-0112-74657210.cust.bredbandsbolaget.se)
Dato: July 28, 2010 09:06AM

Kontrollera flottörnivå och även att flottörventilen håller tätt i stängt läge. Har för mig att det inte kan läcka ut någonting vid kallstartannordningen (som Volvo kallar den) om flottörnivån är rätt. Bensinen ska sugas upp från flottörkammaren igenom ventilskivan och in i insugningsröret (manifold) vid chokning, om bränsle läcker ut vid choken tyder det på att bränsle trycks dit. Det ska för övrigt inte vara någon packning mellan "dekselet og forgasserhuset".

Re: HJELP - forgasser lekker bensin
Lagt inn av: larseki (---.58-169-95.eidsiva.net)
Dato: August 16, 2010 12:39PM

Det viser seg at det kun lekker fra chokedekselet på forgasseren når bilen startes ved hjelp av choke. Er det fortsatt flottørnivået som er problemet? Når bilen er varm, lekker det ikke noe (ser det ut til). Noen som har vært borti dette før?

Re: HJELP - forgasser lekker bensin
Lagt inn av: larseki (---.58-169-95.eidsiva.net)
Dato: August 25, 2010 09:13PM

Ingen flere som har råd vedrørende dette?

Re: HJELP - forgasser lekker bensin
Lagt inn av: larseki (---.58-169-95.eidsiva.net)
Dato: August 27, 2010 05:20PM

Flere som sier at det sannsynlige er at flottørventilen ikke er tett. Byttes ikke denne når man kjøper rep.sett for Strombergforgasseren? Forgasseren min ble overhalt på verksted rett før sommeren.

Re: HJELP - forgasser lekker bensin
Lagt inn av: larseki (---.58-169-95.eidsiva.net)
Dato: August 28, 2010 08:29PM

Har nå forsøkt å bytte til en annen forgasser jeg hadde liggende. Samme resultat, det lekker ut bensin ved chokedekselet på forgasseren. Det er usannsynlig, synes jeg, at flottørnivå eller flottørventil er feilen, jeg antar heller at det oppstår for høyt trykk inne i forgasseren. Så er spørsmålet hva dette skyldes: Kan det være 1) at bensinpumpa leverer for høyt trykk? eller 2) er det dyser i manifolden/bensininntaket på motor som kan være tette??

Fortsatt takknemlig for innspill, selv om aktiviteten på forumet her synes å være nærmest ikke-eksisterende for tiden....

Re: HJELP - forgasser lekker bensin
Lagt inn av: ODIN (---.bb.online.no)
Dato: August 29, 2010 08:23AM

Helt enig med deg om den labre aktiviteten her inne confused smiley


Tror ikke der er noen dyser i manifold. Har du original pumpe eller elektrisk ?

Prøv å ta av dekselet og legg / smør på "pakning på tube" der er forskjellige typer av dem, finn en som tåler bensin om dette skjer på 2 forgassere kan det være ett tegn på att dette er en svakhet.

Re: HJELP - forgasser lekker bensin
Lagt inn av: larseki (---.58-169-95.eidsiva.net)
Dato: August 29, 2010 06:34PM

Tror ikke det er noen god ide å legge på pakning på chokedekselet, der det ikke skal være pakning. Hvis problemet er at bensinpumpa leverer for mye, vil det vel bare lekke et annet sted???
Det blir nok et verkstedbesøk til de som overhalte forgasseren.

Re: HJELP - forgasser lekker bensin
Lagt inn av: larseki (---.58-169-95.eidsiva.net)
Dato: September 30, 2010 08:28PM

Nå har bilen vært på verksted, og de prøvde å legge på pakningsmasse mellom clutchdelen og forgasserhuset. Jeg synes ikke det funket særlig bra, det lekker fortsatt litt bensin.
Så nå vil jeg gjerne høre om noen vet om det kan være flottørnivå som er akkurat litt for høyt, vil da bilen gå sånn noenlunde men det kan lekke litt bensin?
Eller er det noen som helst mulighet for at en mekanisk bensinpumpe kan gi for høyt trykk?
Skjønner lite og ingenting av dette, og hadde blitt glad om noen med lignende erfaringer eller hvilken teori som helst hadde lagt inn et svar....

Re: HJELP - forgasser lekker bensin
Lagt inn av: TCF (144.177.50.---)
Dato: November 08, 2010 10:08AM

Høres egentlig ut som for høyt flotørnivå, men det burde og føre til at bensinen flyter over inne i forgasseren og gjør at motoren får for fet blanding ihverfall på tomgang. Har den noen symptomer på det?
Pakningsmasse på chokedeksel er fy-fy, men jeg mener det er en o-ring på akslingen som stikker ut igjennom huset/dekselet. Er denne tett/intakt?

Re: HJELP - forgasser lekker bensin
Lagt inn av: Eldar Novak (---.bb.online.no)
Dato: November 25, 2010 11:48PM

Om du betalte penger for jobben på verkstedet, så forlang å få pengene dine tilbake. det skal IKKE være pakning eller noe som helst mellom forgasser og choke-huset. Om de ikke klarer å få det til på andre forsøk. kan du heve kjøpet av deres tjeneste.
Jeg sitter å prøver å minnes hvilke feil jeg har gjort i løpet av årene med Amazon-meking. Den skiva som sitter inne i chokehuset kan settes 180°feil eller hele choke-huser er satt på 180° feil, det skal vere en liten fjær som presser choke-skiva mot selve forgasseren. Mutteren i miten av choke-huset må for all del ikke skrues til med makt da ryker messing skruen den sitter på. Det er faktisk mulig å montere flotøren opp/ned, men tror ikke det har noe å si sålenge flotørventilen er i orden. I denne kulda vi har nå går det ikke uten choke.
Lykke til.

Re: HJELP - forgasser lekker bensin
Lagt inn av: Einar Økland (---.bb.online.no)
Dato: October 13, 2014 11:28AM

For en tid siden hadde noen her innpå problemer med at det lekker ut bensin ved chokedekselet på forgasseren. Jeg har nå problemer med det sammme. Jeg har satt inn nytt munnstykke og nål og satt inn ny flotørventil. Hvorfor lekker det ved deksel for choke ? Det har her vært nevnt noe flotørnivå. Hva er det ? Skal flotøren justeres/stilles inn ? Ved første oppstart etter å ha satt inn ny flotørventil fosset det ut bensin ved stempelet. Det viste seg at flotørventilen ikke tettet, slik at jeg måtte bøye blikkplaten på føotørventilen litt oppover for å få lukke ventilen. Dette ble da ok. Men nå er altså problemet at det lekket bensin ut ved deksel for choke. Takknemlig om noen kan svare.

Re: HJELP - forgasser lekker bensin
Lagt inn av: Mr.Volvo (---.160.16.62.customer.cdi.no)
Dato: January 01, 2015 06:44PM

Jeg hadde dette problemet på min. Jeg justerte nivået på flottøren, og da ble det nesten helt borte.

1970 mod. 122S under oppussing..
+ endel andre Volvoer;121 70mod. V70AWD, 264GLE, C70T5, V40T4, S40, 264TE +++

This forum powered by Phorum.