Motor - Original :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens motor i original utgave 
HJELP - forgasser lekker bensin
Lagt inn av: larseki (---.56-169-95.eidsiva.net)
Dato: July 06, 2010 03:47PM

Jeg har fÄtt problemer med min nyoverhalte Stromberg-forgasser (69 Amazon B20).
Det lekker tydeligvis bensin fra choke-delen av forgasseren. Dette drypper ned pÄ grenrÞret, og det synes rimelig uaktuelt Ä kjÞre bilen med dette med tanke pÄ brannmuligheten. Virker som choke-enheten sitter i en mutter og to skruer, er det bare Ä Äpne opp? Det ser ikke ut som det sitter noen pakning mellom dekselet og forgasserhuset. Takknemlig for alle gode tips!
PS Forgasseren ble overhalt pÄ verksted.

Re: HJELP - forgasser lekker bensin
Lagt inn av: Lars BD (---.40-0112-74657210.cust.bredbandsbolaget.se)
Dato: July 28, 2010 09:06AM

Kontrollera flottörnivÄ och Àven att flottörventilen hÄller tÀtt i stÀngt lÀge. Har för mig att det inte kan lÀcka ut nÄgonting vid kallstartannordningen (som Volvo kallar den) om flottörnivÄn Àr rÀtt. Bensinen ska sugas upp frÄn flottörkammaren igenom ventilskivan och in i insugningsröret (manifold) vid chokning, om brÀnsle lÀcker ut vid choken tyder det pÄ att brÀnsle trycks dit. Det ska för övrigt inte vara nÄgon packning mellan "dekselet og forgasserhuset".

Re: HJELP - forgasser lekker bensin
Lagt inn av: larseki (---.58-169-95.eidsiva.net)
Dato: August 16, 2010 12:39PM

Det viser seg at det kun lekker fra chokedekselet pÄ forgasseren nÄr bilen startes ved hjelp av choke. Er det fortsatt flottÞrnivÄet som er problemet? NÄr bilen er varm, lekker det ikke noe (ser det ut til). Noen som har vÊrt borti dette fÞr?

Re: HJELP - forgasser lekker bensin
Lagt inn av: larseki (---.58-169-95.eidsiva.net)
Dato: August 25, 2010 09:13PM

Ingen flere som har rÄd vedrÞrende dette?

Re: HJELP - forgasser lekker bensin
Lagt inn av: larseki (---.58-169-95.eidsiva.net)
Dato: August 27, 2010 05:20PM

Flere som sier at det sannsynlige er at flottÞrventilen ikke er tett. Byttes ikke denne nÄr man kjÞper rep.sett for Strombergforgasseren? Forgasseren min ble overhalt pÄ verksted rett fÞr sommeren.

Re: HJELP - forgasser lekker bensin
Lagt inn av: larseki (---.58-169-95.eidsiva.net)
Dato: August 28, 2010 08:29PM

Har nÄ forsÞkt Ä bytte til en annen forgasser jeg hadde liggende. Samme resultat, det lekker ut bensin ved chokedekselet pÄ forgasseren. Det er usannsynlig, synes jeg, at flottÞrnivÄ eller flottÞrventil er feilen, jeg antar heller at det oppstÄr for hÞyt trykk inne i forgasseren. SÄ er spÞrsmÄlet hva dette skyldes: Kan det vÊre 1) at bensinpumpa leverer for hÞyt trykk? eller 2) er det dyser i manifolden/bensininntaket pÄ motor som kan vÊre tette??

Fortsatt takknemlig for innspill, selv om aktiviteten pÄ forumet her synes Ä vÊre nÊrmest ikke-eksisterende for tiden....

Re: HJELP - forgasser lekker bensin
Lagt inn av: ODIN (---.bb.online.no)
Dato: August 29, 2010 08:23AM

Helt enig med deg om den labre aktiviteten her inne confused smiley


Tror ikke der er noen dyser i manifold. Har du original pumpe eller elektrisk ?

PrÞv Ä ta av dekselet og legg / smÞr pÄ "pakning pÄ tube" der er forskjellige typer av dem, finn en som tÄler bensin om dette skjer pÄ 2 forgassere kan det vÊre ett tegn pÄ att dette er en svakhet.

Re: HJELP - forgasser lekker bensin
Lagt inn av: larseki (---.58-169-95.eidsiva.net)
Dato: August 29, 2010 06:34PM

Tror ikke det er noen god ide Ä legge pÄ pakning pÄ chokedekselet, der det ikke skal vÊre pakning. Hvis problemet er at bensinpumpa leverer for mye, vil det vel bare lekke et annet sted???
Det blir nok et verkstedbesĂžk til de som overhalte forgasseren.

Re: HJELP - forgasser lekker bensin
Lagt inn av: larseki (---.58-169-95.eidsiva.net)
Dato: September 30, 2010 08:28PM

NÄ har bilen vÊrt pÄ verksted, og de prÞvde Ä legge pÄ pakningsmasse mellom clutchdelen og forgasserhuset. Jeg synes ikke det funket sÊrlig bra, det lekker fortsatt litt bensin.
SÄ nÄ vil jeg gjerne hÞre om noen vet om det kan vÊre flottÞrnivÄ som er akkurat litt for hÞyt, vil da bilen gÄ sÄnn noenlunde men det kan lekke litt bensin?
Eller er det noen som helst mulighet for at en mekanisk bensinpumpe kan gi for hĂžyt trykk?
SkjĂžnner lite og ingenting av dette, og hadde blitt glad om noen med lignende erfaringer eller hvilken teori som helst hadde lagt inn et svar....

Re: HJELP - forgasser lekker bensin
Lagt inn av: TCF (144.177.50.---)
Dato: November 08, 2010 10:08AM

HÞres egentlig ut som for hÞyt flotÞrnivÄ, men det burde og fÞre til at bensinen flyter over inne i forgasseren og gjÞr at motoren fÄr for fet blanding ihverfall pÄ tomgang. Har den noen symptomer pÄ det?
Pakningsmasse pÄ chokedeksel er fy-fy, men jeg mener det er en o-ring pÄ akslingen som stikker ut igjennom huset/dekselet. Er denne tett/intakt?

Re: HJELP - forgasser lekker bensin
Lagt inn av: Eldar Novak (---.bb.online.no)
Dato: November 25, 2010 11:48PM

Om du betalte penger for jobben pÄ verkstedet, sÄ forlang Ä fÄ pengene dine tilbake. det skal IKKE vÊre pakning eller noe som helst mellom forgasser og choke-huset. Om de ikke klarer Ä fÄ det til pÄ andre forsÞk. kan du heve kjÞpet av deres tjeneste.
Jeg sitter Ä prÞver Ä minnes hvilke feil jeg har gjort i lÞpet av Ärene med Amazon-meking. Den skiva som sitter inne i chokehuset kan settes 180°feil eller hele choke-huser er satt pÄ 180° feil, det skal vere en liten fjÊr som presser choke-skiva mot selve forgasseren. Mutteren i miten av choke-huset mÄ for all del ikke skrues til med makt da ryker messing skruen den sitter pÄ. Det er faktisk mulig Ä montere flotÞren opp/ned, men tror ikke det har noe Ä si sÄlenge flotÞrventilen er i orden. I denne kulda vi har nÄ gÄr det ikke uten choke.
Lykke til.

Re: HJELP - forgasser lekker bensin
Lagt inn av: Einar Økland (---.bb.online.no)
Dato: October 13, 2014 11:28AM

For en tid siden hadde noen her innpÄ problemer med at det lekker ut bensin ved chokedekselet pÄ forgasseren. Jeg har nÄ problemer med det sammme. Jeg har satt inn nytt munnstykke og nÄl og satt inn ny flotÞrventil. Hvorfor lekker det ved deksel for choke ? Det har her vÊrt nevnt noe flotÞrnivÄ. Hva er det ? Skal flotÞren justeres/stilles inn ? Ved fÞrste oppstart etter Ä ha satt inn ny flotÞrventil fosset det ut bensin ved stempelet. Det viste seg at flotÞrventilen ikke tettet, slik at jeg mÄtte bÞye blikkplaten pÄ fÞotÞrventilen litt oppover for Ä fÄ lukke ventilen. Dette ble da ok. Men nÄ er altsÄ problemet at det lekket bensin ut ved deksel for choke. Takknemlig om noen kan svare.

Re: HJELP - forgasser lekker bensin
Lagt inn av: Mr.Volvo (---.160.16.62.customer.cdi.no)
Dato: January 01, 2015 06:44PM

Jeg hadde dette problemet pÄ min. Jeg justerte nivÄet pÄ flottÞren, og da ble det nesten helt borte.

1970 mod. 122S under oppussing..
+ endel andre Volvoer;121 70mod. V70AWD, 264GLE, C70T5, V40T4, S40, 264TE +++



Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character B defined in its font.