Motor - uoriginal :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens motor i uoriginal utgave - trimming ol. 
Høvling av B20
Lagt inn av: Ole johnny Faleide (---.sdsl.no)
Dato: November 03, 2003 10:29PM

Hei! Eg har en B20 69 mod. Standar motor, skal sette inn en K-kam. Kor mye kan eg høvle av toppen for å få litt meir sprut i motoren. Har standar forgassar. Og er det lurt å lette litt på svinghjulet? Evnt. kor mye?

Er det noen som kan hjelpe meg med noen tips??

Hilsen Ole Johnny Faleide

Re: Høvling av B20
Lagt inn av: THolandsli (193.213.209.---)
Dato: November 04, 2003 07:39AM

Hei...
Jeg ville høvlet toppen et par millimeter, og lettet svinghjulet et par kilo.
mvh
Torgeir

Re: Høvling av B20
Lagt inn av: kkolsen (158.39.57.---)
Dato: May 01, 2005 07:12PM

lett gjerne svinghjulet ett par kilo, tar du mere vil den bli svak på lavt turtall,ang høvlin av toppen anbefales skråhøvlig,få heller tak i en e topp og plugg igjen spridarhålene

Re: Høvling av B20
Lagt inn av: Micke (---.telia.com)
Dato: May 19, 2005 01:50PM

Du borde kunna plana toppen 2 mm,sätt i en K-kam och bytt förgasare till dubbla SU eller en enkel Weber 36/36 så har du lite piggare motor.Slutkostnaden borde inte sluta på mer än max 2-3000 Svk hur mycket det nu är i norska kronor ; D
Om du ska lätta svänghjulet så se defenitivt till att du får det balanserat också.Även om det inte är några extrema mängder energi i en småtrimmad B20 så är det alldrig skoj att få ett svänghjul ut genom kaross sidan.Dessutom om det är obalans i svänghjulet blir det obalans i vevaxeln och vevstakarna och kolvarna vilket fortplantar sig i hela motorn.


/Micke

Re: Høvling av B20
Lagt inn av: Arne T. Grønstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: May 19, 2005 02:14PM

Hei Micke,

Det var meget hyggelig å se en av våre svenske venner på forumet!! smiling smiley

Hvis en først skal trimme en motor så syns jeg personlig at en K-kam blir altfor "sløv". Vil det ikke være både bedre og billigere å kutte ut høvling av toppen og letting av svinghjulet og istedenfor heller satse en tusen-lapp ekstra på en kvassere kamaksling og dobble SU-forgassere?


Re: Høvling av B20
Lagt inn av: Micke (---.telia.com)
Dato: May 21, 2005 12:31AM

Hej
Nu ska vi se om jag förstår det norska språket rätt,"kutte ut høvling av toppen og letting av svinghjulet,"betyder alltså att avstå från detta??
Det beror ju helt på hur mycket pengar personen är villig att lägga på motorn,Det jag räknade upp är grejer som är billiga och mycket lätta att få tag i,det är många B20:is genom åren som har haft den kombinationen kan jag garantera dig.
Om man ska ha en vassare kamaxel tycker jag personligen att man ska ge sig på toppen och ta upp lite i avgaskanalerna isåfall och då blir det genast lite mer avancerat.Och när toppen är ändå av kan man ju plana den och då tycker man att nu börjar det likna nått kanske ett par bättre förgasare skulle sitta fint,hoppas ni förstår vart jag vill komma.Man vill bara ha mer och mer.

Hur man bygger en motor beror helt på hur mycket pengar man är villiga att lägga.

MVH Micke

Re: Høvling av B20
Lagt inn av: THolandsli (---.dialup.online.no)
Dato: May 21, 2005 01:24PM

Om det blir brukt K-kam er det vel nesten et "krav" at man planer toppen et par millimeter, for å få utnyttet kammen bedre.

Re: Høvling av B20
Lagt inn av: Arne T. Grønstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: May 21, 2005 01:26PM

Takker for et godt svar Micke! Dine kunnskaper om det norske språket er meget gode....

Ja, hvor mye man vil trimme en motor henger naturlig nok sammen med hvor mye penger man er villig til å spandere. Så, hvis man har lite penger og ønsker mest mulig ekstra hestekrefter (HK) for pengene, så skal man altså prioritere slik:

1) Toppen (planing, porting, osv.)
2) Bedre/større forgassere.
3) Letting av svinghjulet.
4) Kvassere kam-aksling.
5) Boring av cylindere.
6) Strokning.
7) Turbo/kompressor.

Er dette en riktig prioriterings-rekkefølge?


Re: Høvling av B20
Lagt inn av: THolandsli (---.dialup.online.no)
Dato: May 21, 2005 01:40PM

Jeg har en litt annen prioriteringsrekkkefølge.

1) Kvassere kam-aksling. Kvassere kam kan gjøre seg på en standard motor også, et fint sted å begynne trimmingen på.
2) Toppen (planing, porting, osv.) Topp med litt høyere kompresjon og gjerne litt portet hjelper godt på når man har en god kam.
3) Bedre/større forgassere. Når du har en god kam og en god topp så kan det være på sin plass med litt mere mat til motoren, men med f.eks en k-kam og planet topp har du allerede en motor som drar ganske godt.
3) Letting av svinghjulet. Dette er jo gjerne en ting som er ganske billig å få til hvis man gjør det selv, men for å få et skikkelig resultat må svinghjulet balanseres etterpå, da flyr det fort noen kroner, ellers så er det jo å få kjøpt lettede svinghjul hos f.eks KG for en ganske rimelig penge.
5) Boring av cylindere. En gammel og slitt motor har jo aldrig vondt av en liten overhaling med boring og nye stempler, lager osv. Skal du trimme vidre enn det som er nevnt over bør du ha et godt utgangspunkt. Overhaling av ei blokk koster jo som regel noen kroner, men motoren blir som ny vist du gjør det ordentlig.
6) Turbo/kompressor. Overladning setter jeg før stroking, å overlade en motor er som regel mye billigere enn stroke en veiv, Tror nok det går flere turboladede B20 på svenske og norske veier enn strokee motorer.
7) Strokning. Her flyr pengene i veiv, råder og stempler. Blir fort dyrt, går vel ann å få tak i langslagsveiv fra Volvo Penta, men disse er heller ikke noe du får kastet etter deg lenger.

Re: Høvling av B20
Lagt inn av: Arne T. Grønstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: May 21, 2005 02:37PM

Glimrende forklart Torgeir!!

PS! Listen er nok ikke helt komplett, i tillegg kan det f.eks. være snakk om rullevipper, doble ventilfjører, lettede ventilløftere, osv. En komplett liste vil vel kunne bli ganske lang.....


Re: Høvling av B20
Lagt inn av: GeirH (---.bb.online.no)
Dato: November 09, 2005 10:37PM

Jeg har en 74 mod. B20 som skal få ny kam/løftere. Satser på en K kam, tror jeg etter det jeg kan lese meg til?Min motor er en std. B20A (74mod) Dvs har 8 boltet svinghjul og de store ventilene. Motoren er ikke boret. Hvor mye skal man plane (høvle) av toppen? NB; jeg vil ikke ha tenningsbank med 98 okt bensin!
Mvh
Geir H

Re: Høvling av B20
Lagt inn av: Torgeir Holandsli (---.bb.online.no)
Dato: November 09, 2005 10:39PM

2 mm er passende

Re: Høvling av B20
Lagt inn av: GeirH (---.bb.online.no)
Dato: November 09, 2005 11:00PM

Takker for ekstremt kjapt svar. Dette blir den første motoren jeg overhaler. Det som overrrasker meg litt er at veivaksel, lagre, sylindre ser ut til å lite/ingen slitasje (?), mens kamaksel med lagre er gåen (mangler over 3 mm på den mest slitte knasten.) Kamaksel er også kaputt i bilens originalmotor (69 mod.B20A), i tillegg til høyt oljeforbruk og gjennomslag av kompresjon!

Re: Høvling av B20
Lagt inn av: Kevin (82.206.226.---)
Dato: July 12, 2006 03:33PM

Er det noen som vet ca. hvor mange hk man får ut ved planing av topp, lett porting, k-kam, doble gassere og ett par kilo lettere svinghjul?



Ditt navn: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character M defined in its font.