Motor - uoriginal :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens motor i uoriginal utgave - trimming ol. 
Kam til Stromberg.
Lagt inn av: KLJ (80.232.11.---)
Dato: October 25, 2011 12:33PM

Hei.

Har en B18A med stromberg gasser, hvilken kam passer best til denne gasseren.
Vil gjerne ha bunndrag og fin tomgang.

Takker for alle svar!

Re: Kam til Stromberg.
Lagt inn av: KLJ (80.232.11.---)
Dato: October 27, 2011 07:36AM

Svarer på mitt eget innleggsmiling smiley
Ganske dødt forum virker det som..


Jeg hadde tenkt K-kam og høvle ned toppen noen mm, men kurer egentlig på hvordan bilen vil oppføre seg med de forskjellige kammene.
Kunne jo tenkt meg litt dreimoment lavt nede på turtall.

Noen erfaringer?

Re: Kam til Stromberg.
Lagt inn av: TCF (---.81-166-153.customer.lyse.net)
Dato: October 30, 2011 02:26PM

Hei

K-kam eller D-kam er ganske trygge valg som ikke går utover tomgangen eller flytter effektkurven for mye oppover (flertallet av trimkammer gir mer effekt ved høyere turtall enn standard og det går fort utover fleksibiliteten på motoren.)
Høvling av topp er vanligvis gunstig for toppeffekten, men gjør du for mye av det gir det problemer med tenningsbank og tap av bunndrag.

Når det er sagt, så gir ikke kam-bytte og høvling av topp alene allverdens effektøkning, trimming dreier seg mye om summen av alle forbedringer man gjør på motoren og kan til slutt gi merkbart friskere fraspark.
I ditt tilfelle vil den enkle forgasseren fort sette begrensninger for økt effektuttak for å si det sånn.

TC

Re: Kam til Stromberg.
Lagt inn av: Kent (80.232.11.---)
Dato: October 31, 2011 06:27PM

Takk for svarsmiling smiley

Hvilken kam anbefaler du K eller D?

Nå har jeg kjøpt meg 2" eksos, bør jeg også oppgradere grenrør i sammenheng med kam bytte (K eller D kam)



Oppdatert 1 gang(er). Siste gang oppdatert 10/31/2011 06:44PM av Kent.

Re: Kam til Stromberg.
Lagt inn av: TCF (---.81-166-153.customer.lyse.net)
Dato: November 01, 2011 06:32PM

Nå vet ikke jeg hvor gammel motor du har, men er det den eldre typen med bare et enkelt rør fra manifolden, kan det være greit å sette på den senere typen manifold og fremre rør som er dobbelt. ,Noen videre oppgradering er ikke nødvendig ved mild trimming. Det blir påstått at enkelte grenrør for trimming er dårligere enn standard Volvo...

Når det gjelder kam har jeg kjørt mest med k-kam og to SU, noe som har fungert veldig godt. D-kam har jeg ikke prøvd men dataene er jo ganske så like, så stor forskjell er det vel ikke.

Har og prøvd KG17-kam, men synes tomgangen ble for rufsete i forhold økningen i ytelse.

TC

Re: Kam til Stromberg.
Lagt inn av: Kent (80.232.11.---)
Dato: November 01, 2011 07:30PM

Jeg har en 68 mod, så det er dobbel.

Takk for hjelpensmiling smiley

Re: Kam til Stromberg.
Lagt inn av: Tor (---.90-149-83.nextgentel.com)
Dato: November 30, 2011 11:12PM

Har prøvd r-kam (urolig og lite bra for vanlig kjøring), K-kam (ok, men ble fort slitt) - kjører nå med D-kam og den funker fint!

Re: Kam til Stromberg.
Lagt inn av: ODIN (---.bb.online.no)
Dato: December 03, 2011 10:41AM

Jeg kjørte med D-kam i en 145 det virket bra sammen med en Weber fra en Ford 2,0 Pintomoter



Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character 7 defined in its font.