Warning: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/bbcode/bbcode.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/bbcode/bbcode.php:217) in /run/tmp/tpl-classic-header-e7490bc519a592f6d58fed7a77cfa712.php-stage2 on line 5 Hjullager bak
Drivverk / hjuloppheng :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens drivverk - Clutch, girkasse, mellom- og bakaksel, samt hjuloppheng og hjul. 
Hjullager bak
Lagt inn av: Pernille (---.188.212.193.static.cust.telenor.com)
Dato: September 14, 2012 11:26AM

Har fått litt lyd i bakaksling, i venstresvinger, og kjenner det er litt slakk når jeg tar i høyre bakhjulet.. Er vel et hjullager tenker jeg.. er det bare å skifte, handle inn et sett, evt ta begge sider samtidig. Eller kan det justeres? Mye jobb?

Noe annet jeg bør tenke på før jeg går igang?
Bilen er idaglig drift, frem til vinteren..

Re: Hjullager bak
Lagt inn av: Lars BD (---.40-0112-74657210.cust.bredbandsbolaget.se)
Dato: September 17, 2012 07:27PM


Re: Hjullager bak
Lagt inn av: Tor (---.90-149-141.nextgentel.com)
Dato: September 20, 2012 06:40PM

Det trenger ikke være mer vasnkelig enn man gjør det til.
Kansje å bevege seg litt ut på "tynn is" her, men ...du må selv vurdere oppgave ut fra kunnskap og kjennskap til bilteknikk.
Det er to-3 ting som er litt krevende:
1: Få av trommelen, som sitter hardt og må tas med trekker, f.eks. en fra Biltema.
2. Få av innerlageret fra akslingen. Dette må ofte ovrlates til verksted, men bør ikke koste så mye.
3. Justere lageret. Det er en forvirrende liste over mål og shims. Glem den!
Juster inn med shims til akslingen har 0-0.15 mm slakk (dvs. m. lett håndkraft rett på akslingen skal den roteres).
Det er mulig at du må ha et par ny shims på ca. 0,1 mm og 0,2, så kan man ta vekk et på 0,05 for å oppnå 0,15 mm f.eks. Ellers er det bare å prøve seg fram og så er plutselig lagret riktig.
Med en anelse slakk er justeringen helt ufarlig. Går akslingen tregt rundt - ikke vridbare med håndkraft er det mer skummelt.
Selv la jeg inn en slakk på 0,15 mm for sikkerhets skyld, og så for å ha ltt å gå på da jeg skulle etertrekke bremseskjoldet etter noen mils kjøring.
Dette gikk nå greit for min del.
Flere ting her?



Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character E defined in its font.