Drivverk / hjuloppheng :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens drivverk - Clutch, girkasse, mellom- og bakaksel, samt hjuloppheng og hjul. 
5,5" felger (opprinnelse)
Lagt inn av: Rune Lund (---.td.tiscali.no)
Dato: June 21, 2005 04:44PM

Hvilken bil kommer egentlig 5,5 "-felgene fra.(duett, pv ???) De ble jo ikke levert orginalt pÄ amazon, ikke engang 123 GT hadde disse felgene. Har hÞrt at mange bilverksteder nekter Ä eu-godkjenne amazoner med 5,5-felger da sporvidden overstiger det tillatte mÄlet.
Noen som vet mer om dette. Har selv 5,5 felger pÄ min 65-mod.

Re: 5,5" felger (opprinnelse)
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: June 21, 2005 09:17PM

5Âœ" felger ble levert til 140 og P1800 og disse felgene er godkjent pĂ„ disse modellene. Amazon, PV og Duett mĂ„ ta til takke med 4 eller 4Âœ" felger (140 og muligens P1800 har en annen boltsirkel sĂ„ felgene er ikke helt like). Flere produsenter lagde imidlertid felger til Amazon (bĂ„de kopier av originalbredden og 5Âœ") og solgte disse uten ansvar for hvilke biler de ble montert pĂ„ (tom. Biltema solgte "Amazon-felger" pĂ„ 60-tallet).

NĂ„r en bil skal godkjennes i en EU-kontroll sjekkes bilens vognkort opp mot bilens utstyr og her stĂ„r det for Amazonens del 4" felger (alt. 4Âœ" til HerregĂ„rdsvogn). Dermed kan bilen bli underkjent med felger som er bredere enn tillatt, det avhenger av hvor streng kontrollĂžren er.

Re: 5,5" felger (opprinnelse)
Lagt inn av: Rune Lund (---.td.tiscali.no)
Dato: June 21, 2005 09:31PM

ok, takk for svaret, men sÄ vidt meg bekjent har p-1800 samme boltsirkel som amazon.
Der med skal det da finnes 5,5" felger produsert av volvo, med riktig boltsirkel. Mulig jeg tar feil her.

Re: 5,5" felger (opprinnelse)
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: June 21, 2005 09:40PM

Jeg kjenner ikke til P1800 i detalj, men skulle tro at modellen skiftet boltsirkel nÄr den fikk skivebremser pÄ bakakselen (som 140 hadde da den ble lansert som 67-modell). Frem tom. 66 modellen skulle en tro at P1800 og Amazon har den samme boltsirkelen, mens den har samme boltsirkel som 140 pÄ Ärsmodell 67 og oppover..

Re: 5,5" felger (opprinnelse)
Lagt inn av: Arne GrĂžnstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: June 22, 2005 02:32PM

Hei gutter,

Her var mye bra informasjon, men noen korreksjoner er visst nĂždvendig.

Det er riktig at Volvo aldri solgte 5,5" felgene til Amazon (vi diskuterer vel kun de "berĂžmte" stĂ„lfelgene?). De fleste som finnes ble sluppet ut pĂ„ markedet av KPZ (ogsĂ„ kalt Kronprinz) som var en av Volvos felg-leverandĂžrer (OEM). Felgene er aldri typegodkjent av Volvo for bruk pĂ„ Amazon, men faktum er at ogsĂ„ Volvo-fabrikken brukte disse felgene pĂ„ lĂžpsbiler (Amazon og P1800) i forbindelse med banelĂžp. Hovedproblemet med felgene er at de har "feil" impress/offsett; nĂŠrmere bestemt ved at det vesentligste av de ekstra 1,5 tommene bygger utover. Noen pĂ„stĂ„r at bakakslingens stikkakslinger og framakslingens spindler er for svake slik at det oppstĂ„r fare for at de knekker hvis en bruker felgene. Dette er tull! Riktignok medfĂžrer bruk av felgene Ăžket belastning pĂ„ stikkakslinger og spindler, men ved normal kjĂžring skal det ikke vĂŠre noen umiddelbar fare. Ved "grisekjĂžring" er det endog fare for at akslinger og spindler kan ryke ved bruk av standard 4" felger ogsĂ„. Den eneste Ă„rsaken til Volvos manglende typegodkjenning er at "feil" impress/offsett kan medfĂžre at Amazonen blir ustabil/vinglete pĂ„ styringen. Hvis en har nĂždvendig utstyr og kompetanse kan en riktig tilpasset justering av forstillingen (sĂŠrlig ”camber”) kompensere/korrigere for problemet. Det er fĂ„ som fĂ„r problemer med sine 5,5" felger i forbindelse med EU-godkjenning, og hvis en blir stoppet i kontroll pĂ„ landeveien og fĂ„r anmerkning for felgene sĂ„ har man hatt maksimalt uflaks. Biltilsynet var vesentlig mer "firkantet" pĂ„ dette omrĂ„det pĂ„ 60-, 70- og 80-tallet. Ja; det er strengt tatt ulovlig Ă„ kjĂžre med 5,5" KPZ felger pĂ„ en Amazon, men hvis vĂ„re Amazon-venner ikke gjĂžr noen stĂžrre kriminelle handlinger enn dette, sĂ„ tror jeg det norske samfunn skal vĂŠre meget tilfreds med oss Amazon-entusiaster. Det er mange av oss som – med god samvittighet – kjĂžrer med 5,5" Kronprinz felger uten at vi opplever noen vesentlige problemer.

NĂ„r det gjelder P1800 er jeg noe usikker pĂ„ om 5,5” KPZ felger noen gang ble typegodkjent av Volvo for bruk pĂ„ den modellen. Det jeg imidlertid kan bekrefte er at alle P1800 med trommelbremser bak har samme boltsirkel som Amazon, og at P1800E var den fĂžrste P1800-modellen med skivebremser bak, og at den fĂžrst P1800E ble lansert hĂžsten 1969; dvs. som 1970-modell. Skivebremser ble med andre ord introdusert noe senere (3 Ă„r) pĂ„ P1800 enn 140-serien, som ble utstyrt med skivebremser allerede ved modellens opprinnelse i hĂžsten 1966; dvs. Ă„rsmodell 1967.

PS! Som en liten kurositet kan nevnes at det i Norge faktisk finnes minst en Amazon med 5,5” felger som er GODKJENT av Biltilsynet, endog ved innfĂžring av 5,5” felgdimensjon i bilens vognkort! Om dette er KPZ, Minilite eller andre merker er jeg litt usikker pĂ„. Om det var nĂždvendig med litt ”smĂžring” for Ă„ fĂ„ det godkjent er jeg fullstendig ukjent med
..:-)


Med vennlig hilsen
Arne

Re: 5,5" felger (opprinnelse)
Lagt inn av: THolandsli (---.dialup.online.no)
Dato: June 22, 2005 07:25PM

Jeg fikk "godkjent" og innskrevet 195/60-15 pÄ 6.5" felg, kontrollÞren skrev ut vognkortet og ordnet alt fÞr han mÄlte sporvidda. Da fikk jeg plutselig ikke bilen godkjent, men han skrev ikke om i vognkortet igjen. SÄ jeg hadde fine papirer om jeg ble stoppet med den bilen.



Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character X defined in its font.