Warning: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/bbcode/bbcode.php on line 217 Warning: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/bbcode/bbcode.php on line 217 Warning: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/bbcode/bbcode.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/bbcode/bbcode.php:217) in /run/tmp/tpl-classic-header-e7490bc519a592f6d58fed7a77cfa712.php-stage2 on line 5 Bakaksel, syngelyd
Drivverk / hjuloppheng :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens drivverk - Clutch, girkasse, mellom- og bakaksel, samt hjuloppheng og hjul. 
Bakaksel, syngelyd
Lagt inn av: Dagfinn (---.bb.online.no)
Dato: August 16, 2011 10:53PM

Jeg har fÄtt meg en 70-modell fra nabolandet.
Den er i bra stand og gikk greit 50 mil hjem fra Sverige.
Selger opplyste og det stemmer at den har en syngelyd (ikke sterk) fra bakakslingen. Det skal vÊre en justeringsmulighet (shims) eller kan det vÊre lager? Lyden hÞres stort sett bare ved liten belastning pÄ akslingen ved typisk 65 - 75 km pÄ flat vei.
Ellers vurderer jeg Ä investere i en overdrive-kasse. Noen rÄd.?

Re: Bakaksel, syngelyd
Lagt inn av: Torbo (---.221110.adsl.tele2.no)
Dato: August 18, 2011 08:34AM

Det er nok som pÄ min 69 modell litt endeslakk ipinjongen. Her kan du prÞve Ä ta av et shimm pÄ ca 0,05-0,1 bak flensen som gÄr til mellomakslingen. Kan hende du mÄ ta av mer, men dan begynner det Ä bli farlig. Det skal vÊre 0-klaring i praksis her.. Strengt tatt skal man bruke mÄleutstyr i alle retninger moment osv.
Men sÄ lenge du passer pÄ Ät pinjongen gÄr lett med hÄndkraft etter Ä ha skrudd til flensen, kan inengting skje, bort Žsett fra at lyden er borte.
Simmering er greit Ă„ skirte samtidig.Du har trolig en Spicer bakaksling...?

Re: Bakaksel, syngelyd
Lagt inn av: Amazon121 (194.1.212.---)
Dato: August 18, 2011 09:49AM

Hei.

Om du skal justere hÞyden pÄ pinjongen mÄ pinjong ut og ytterringen til det indre lageret mÄ ut og shims mÄ tas av/legges pÄ mellom selve huset og ytteringen til lageret. Det skal vÊre en bitteliten klaring mellom kronhjul og pinjong.
Om du tar av shims bak medbringeren justerer du bare forspennet pÄ lagerne til pinjongen.
Om du skal ha et bra resultet bÞr alt mÄles opp. Riktig hÞyde pÄ pinjong, forspenn pÄ lagere pÄ diff, klaring mellom kronhjul og pinjong og forspenn pÄ pinjong.
Det er ikke sikkert at du fÄr et perfekt resultat ved Ä "bare" justere dette opp til riktige mÄl.
Den pinjongen og kronhjulet som sitter der har slitt seg til hverandre og det er ikke sikkert de passer like godt til hverandre om de blir justert anderledes. Men dette gÄr begge veier. Kan bli bra eller kan bli vÊrre.

Az121...

Re: Bakaksel, syngelyd
Lagt inn av: Amazon121 (---.bilia.com)
Dato: August 18, 2011 09:57AM

Hei.

Om du skal justere hÞyden pÄ pinjongen mÄ pinjong ut og ytterringen til det indre lageret mÄ ut og shims mÄ tas av/legges pÄ mellom selve huset og ytteringen til lageret. Det skal vÊre en bitteliten klaring mellom kronhjul og pinjong.
Om du tar av shims bak medbringeren justerer du bare forspennet pÄ lagerne til pinjongen.
Om du skal ha et bra resultet bÞr alt mÄles opp. Riktig hÞyde pÄ pinjong, forspenn pÄ lagere pÄ diff, klaring mellom kronhjul og pinjong og forspenn pÄ pinjong.
Det er ikke sikkert at du fÄr et perfekt resultat ved Ä "bare" justere dette opp til riktige mÄl.
Den pinjongen og kronhjulet som sitter der har slitt seg til hverandre og det er ikke sikkert de passer like godt til hverandre om de blir justert anderledes. Men dette gÄr begge veier. Kan bli bra eller kan bli vÊrre.

Az121...

Re: Bakaksel, syngelyd
Lagt inn av: Lars BD (---.40-0112-74657210.cust.bredbandsbolaget.se)
Dato: August 18, 2011 09:42PM

Antingen gör du en riktig kontroll/renovering av bakaxeln eller sÄ lÄter du det vara och stÄr ut med oljudet. Om du renoverar kan det vara lÀmpligt att byta utvÀxlingen samtidigt till en med högre utvÀxling, vissa 240 har 3,54 3,73 eller 3,91 som passar istÀllet för originalets 4,1:1. Leta efter 240 med B21 M45 och 1030 bakaxel. Amazonens M30 bakaxel pÄ 2 och 4 dörrarsbilar Àr i princip samma som 240:s 1030 axel.

Den som en gĂ„ng haft overdrive i sin Amazon klarar sig inte utan efterĂ„t,att investera i en overdrive Ă€r den bĂ€sta du kan göra för bĂ„de ljudnivĂ„ och bensinförbrukning. För bilar med 4,1:1 bakaxel och B18A -66 passar den senare j-typen bĂ€ttre dĂ„ den inte ger sĂ„ stor varvtalsreducering, för a-motorer 67-70 B18/20A rekomenderar jag den Ă€ldre d-typen dĂ„ motorerna med horisontalförgasare Ă€r lite starkare och klarar en större varvtalsreducering. Är planerna trimmning bör man vĂ€lja j-typ som Ă€r lite robustare, samma gĂ€ller Ă€ven om planerna Ă€r byte till en högre bakaxelutvĂ€xling för att enkelt kunna fĂ„ till en rĂ€ttvisande hastighetsmĂ€tare.

Re: Bakaksel, syngelyd
Lagt inn av: Dagfinn (---.bb.online.no)
Dato: August 19, 2011 09:59PM

Takk sÄ langt, spÞrs om jeg mÄ ha hjelp her hvis jeg skal kunne fÄ et bra resultat. Torbos lÞsning er nok muligens overkommelig for meg, Amazon 121's rÄd hÞres ut som jeg mÄ ha hjelp til... Ellers har jeg lest og fÄtt rÄd om tilsetningsstoffer i oljen som gjÞr underverker. Noen erfaringer?
Overdrivekasse M41 er bestilt fra nabolandet, Lars BD gjÞr meg litt usikker pÄ om jeg har gjort et klokt valg??
Jeg har ingen planer om trimming, men et Ăžnske om Ă„ kunne fĂžlge trafikken uten hĂžrselvern... og bilen har jeg tanke om Ă„ holde nĂŠr original.., antar bakaksligen er 4,1:1

Kan noen hjelpe meg med en kort mellomaksling??

Re: Bakaksel, syngelyd
Lagt inn av: ODIN (---.bb.online.no)
Dato: August 20, 2011 07:16AM


Re: Bakaksel, syngelyd
Lagt inn av: Dagfinn (---.bb.online.no)
Dato: August 26, 2011 04:46PM

Jeg tenker pÄ om det er overkommelig Ä overhale en bakaksel. Har tidligere hatt fra hverandre en M40 med bra resultat, og skrudd pÄ enklere ting som bremser, dempere, diverse.. ellers lurer jeg pÄ om det trenges mye(noe) spesialverktÞy?
Vil verkstedhÄndbok som omhandler bakaksel vÊre passe forklarende..? er det normalt at en amatÞr fÄr til dette i garasjen?

Re: Bakaksel, syngelyd
Lagt inn av: Lars BD (---.40-0112-74657210.cust.bredbandsbolaget.se)
Dato: August 27, 2011 08:29PM


Re: Bakaksel, syngelyd
Lagt inn av: Dagfinn (---.bb.online.no)
Dato: August 29, 2011 05:35PM

takk det ser ut til at jeg vil sĂžke noe assiatanse her ja..
Interessante vedlegg!
Finnes alle verkstedhÄndbÞkene tilgjengelig pÄ nett..?
Noen erfaringer med Ä handle fra SKANDIX? ser ut til Ä vÊre ok priser pÄ en del av varene, men kanskje ikke bryet verdt nÄr en regner mva. frakt m.m.?

Re: Bakaksel, syngelyd
Lagt inn av: Torbo (90.149.33.---)
Dato: August 29, 2011 11:06PM

Pinjonglagrene kan lage lyd. Om om du tar av shims bak flensen vil du ikke forandre stillingen i forhold til kronhjulet, da du ikke tar vekk shims bak mot kronhjulet...
DEt kan ikek bli trangere!
Dette har jeg gjort mange ganger fÞr i tiden med hell for Ä fÄ vekk syngelyd da jeg jobba pÄ verksted...
Men det gÄr Ä gjÞre det komplisert om man vil....

Re: Bakaksel, syngelyd
Lagt inn av: Lars BD (---.40-0112-74657210.cust.bredbandsbolaget.se)
Dato: August 29, 2011 11:41PM


Re: Bakaksel, syngelyd
Lagt inn av: Tor (90.149.33.---)
Dato: August 30, 2011 10:22AM

Fin opplysning og takk for fine filmer ang. bakaksling - oppsett..

Enig at man ikke skal gamble med dette, men akkuart det med shims er ufarlig, da det ikek kan bli trangere mellom kronhjul og pinjong og at innstillingen ikke forandre seg.


jobben tar to timer.

Heloverhaling ta 20 timer....



Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character P defined in its font.