hjullager bak
Lagt inn av: Bjørnar Brun (---.bb.online.no)
Dato: October 01, 2008 07:50PM

Hei
Har vært på EU kontroll. Fikk besked om at bakre hjullager må skiftes. Har hørt av flere at dette er vanskelig da det sitter kon på i oljebad. Er det noen som kan gi meg litt info om dette, og hvor jeg evt. får kjøpt hjullager.
Bjørnar

Re: hjullager bak
Lagt inn av: Amazon121 (---.customer.telia.com)
Dato: October 02, 2008 10:10AM

Hei.

Lageret bak sitter på kon på stikkakselen og ligger i fett.
Det er tettningsring banket inn i bakakselhylsen som tetter for olje ut til hjullageret. Hvis ikke så ville hjullageret blitt "vasket" rent for fett.
Aksialslakk/klaring justeres med shims.
Stort sett ligger det ett shims på 1mm på V.side og flere mindre/større på H.side.
I boka står det at det ligger ett shims på 1mm på H.side og motsatt.
Dette har jeg kun sett en gang.
På den siden hvor det er flere shims skal hjullagerne shimses/justeres.

For å få ut stikkaksel, må bremseskjold av.
Dra så ut akselen.
Slå av gamle lager, rengjør for gammelt fett, rengjør stikkaksel, fett inn nye lager og rommet i bakakselhylsen der lageret skal være.
Bank (med normal hammer) inn lageret på stikkakselen.
Trenger ikke banke mye, skal i utgangspunktet bare bankes inn med ei hylse som går utenpå stikkakselen.
Tre på plass stikkakselen og bank inn yterringen.
Vil nok bli liggende litt på utsiden av bakakselhylsen.
Mellom bakakselhylsen og bremseskjold ligger shimsene.
Det er bremseskjoldet som presser på ytterringen, når en shimser så er det presset fra bremseskjoldet mot ytterring som bestemmer klaringen. (bremseskjoldet justeres ut/inn)
På den siden hvor det ikke justeres skal ALLTID stikkakselen være helt ut til bremseskjoldet, dette for at det ikke skal dukke opp mer klaring, når en tror en er ferdig.
Sett på plass bremseskjold sammen med de shims en "tror"/målt seg frem til er riktig og mål klaringen ved å sette et måleur med fot på bremseskjoldet og måleuret på tuppen av stikkakselen.
Trykk stikkaksel så langt inn som en klarer, nullstill måleur og dra ut igjen.
Klaringen skal da være 0.02mm-0.12mm
Dette må gjentas til en har oppnådd riktig klaring.

OBS OBS. Justering av bakhjulslagere må skje med begge hjulene i luften og aller helst uten hjul og bremsetrommel, for å få minst mulig tyngde på stikkaksel.

Håper dette hjelper litt?

Az121...

This forum powered by Phorum.