Drivverk / hjuloppheng :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens drivverk - Clutch, girkasse, mellom- og bakaksel, samt hjuloppheng og hjul. 
Bakaksling fra Amazon
Lagt inn av: Jostein RĂžrstad (---.daxnet.no)
Dato: March 28, 2004 07:54PM

GÄr det an Ä bytte bakaksling pÄ en HGV, med original Amazon. Dette for Ä fÄ stÞrre utveksing.

Re: Bakaksling fra Amazon
Lagt inn av: Gunder Vinje Svendsen (---.80-202-93.nextgentel.com)
Dato: March 29, 2004 12:50PM

Det gÄr ikke direkte. Dette da bakstillinga pÄ stasjonsvogna er anneledes enn pÄ sedanutgaven. For at de skulle fÄ flatt varerom endret de bla. plassering av bakfjÊrer. FjÊrfestet pÄ stv. akslingen sitter anneledes enn pÄ sedanakslingen.
Vet det er stĂžrre guruer enn meg som skriver i dette foraet. Kanskje de kan fortelle om de siste HGV fra 1969 med B20 hadde stĂžrre utveksling?
Å sveise om fester pĂ„ bakaklingen synes jeg hĂžres skummelt ut, men det kan nok la seg gjĂžre Ă„ bytte kronhjul og pinjong fra en tilsvarende sedanaksling.

Jeg tror at det enkleste for deg er Ă„ invesere i ei overdrivekasse.

mvh

Gunder

Re: Bakaksling fra Amazon
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: April 28, 2004 06:49AM

Enig med Gunder i at det enkleste er Ä sette inn en overdrive-kasse for Ä fÄ redusert turtallet. I tillegg er det dette endringen som gir stÞrst utbytte i reduksjon av turtall. Avhengig av hvilken girkasse som velges (M41 type D eller J) vil reduksjonen bli mellom 25 og 30%. Et spÞrsmÄl du bÞr stille deg er om du har en motor som orker Ä trekke med denne lave utvekslingen. En B20 er Ä foretrekke da denne har hÞyere dreiemoment enn B18.

Det er mulig Ä sette inn bakakselen til en sedan i en HerregÄrdsvogn, men da mÄ festene pÄ akselen byttes. Dels mÄ da sveiseren vite hva han driver med da disse sveisene mÄ tÄle store belastninger, og dels mÄ festene komme pÄ nÞyaktig rett plass. Fordelen med en sedan-bakaksel er at den har en utveksling pÄ 1:4,10 mot 1:4,56 for HGV. Denne forskjellen vil redusere motorens turtall med 10%. Bakakselutvekslingen mÄ ses i sammenheng med at HerregÄrdsvognen er ca 100 kg tyngre enn sedanen, og for at motoren skal ha lik belastning mÄ utvekslingen opp. En lavere utveksling i bakakselen vil gi en "slÞvere" motor!

69-modellen av HerregÄrdsvogn fikk samme bakakselutveksling som Sporten dette Är dvs. 1:4,30 mot tidligere 1:4,56. Denne forskjellen vil bare redusere turtallet med 6% og vil knapt nok merkes.

Skulle tro at det er mulig Ä beholde originalbakakselen og bare bytte kronhjul og pinjong. Problemet er at disse hypoidtannhjulene krever nÞyaktig tilpassing for Ä fÄ lydlÞs gange med lang levetid. BÄde pinjong og diff-klokke mÄ shimses opp for Ä fÄ til dette, og til denne jobben kreves det spesialverktÞy (tolker).



Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character 6 defined in its font.