El-system :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens elektriske anlegg 
Hvordan montere likestrøm dynamo fra Biltema B20?
Lagt inn av: Tore (194.19.103.---)
Dato: July 07, 2009 08:16AM

Har noen en bruksanvisning på dette, gjerne med bilder eller tegninger og forklaring?

Har kjøpt en biltema vekselstrøm dynamo, modifisert festet på dynamoen slik at det kan monteres i det gamle festet ved hjelp av en gjengestang eller lang bolt. Problemet er da at dynamoen kommer for nært blokka slik at jeg ikke får festet siste skruen i blokka (kun 2 av 3), i tillegg til at den kommer for nært karosseriet på bilen. Dette er mao. en dårlig løsning. I tillegg lader den ikke, men mulig den må være koblet til batteri/startmotor før jeg kan måle lading? Er grønn her.

Kan noen vise meg et bilde med montert ferdig vekselstrømdynamo og eventuelt av festene i det minste slik at dette kan sveises selv? Om det går an å kjøpe ferdige, har noen link til dette?

Re: Hvordan montere likestrøm dynamo fra Biltema B20?
Lagt inn av: Tore (194.19.103.---)
Dato: July 09, 2009 09:13AM

Dynamoen er montert, prøvde å poste monteringsanvisning, men det ble visst "spam"..

Lurer på hvordan jeg skal få koblet resten av ledningene.

Har koblet ledning fra dynamo til batteri via startmotorinnslaget.

Dynamo lader ikke, men om jeg ruser motoren kommer det spenning på rundt 14,5-15 volt utav den. På batteriet viser den 12,6 volt som er spenningen på batteriet også når motoren ikke går.

Har prøvd å koble ledning direkte til batteri, med samme resultat.

Har prøvd å koble strøm inn på alle andre tilkoblinger for å se om det "trigger" den til å lade, men med samme resultat.

Hva er galt?

Koblingene bak på dynamoen heter:
B+ (går til startmotorinnslag / batteri)
+ (?)
D+ (?)
og en hvit ledning (?)

Det kommer ingenting strøm av disse ledningene når den går på tomgang, men hvis jeg ruser den kommer det 14,5 - 15 volt utav alle, også på tomgang etterpå.

Kan noen hjelpe meg å forstå biltema dynamoen?

Re: Hvordan montere likestrøm dynamo fra Biltema B20?
Lagt inn av: alfert (---.bb.online.no)
Dato: July 12, 2009 09:37PM

Har du likestrøms dynamo, så må du jo ha ett separat spennings rele også,da skal vel ikke B+ kobles til starter og batteris, slik som du har gjort...



Oppdatert 1 gang(er). Siste gang oppdatert 07/12/2009 09:44PM av alfert.

Re: Hvordan montere likestrøm dynamo fra Biltema B20?
Lagt inn av: Tore (194.19.103.---)
Dato: July 13, 2009 07:19AM

Jeg fant feilen:

I festet mot blokka er det 3 foringer, noe som betyr at dynamoen ikke er jordet. Fikk jordet dynamoen og den lader som aldri førsmiling smiley



Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character T defined in its font.