El-system :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens elektriske anlegg 
Tenning
Lagt inn av: Sigbod (---.dhcp.bluecom.no)
Dato: August 07, 2010 05:52PM

67 HGV. har siden i vÄr hatt et fenomen at nÄr bilen har stÄtt ei stund 2-3 uker sÄ virker den helt dÞd nÄr eg skal starte. etter ca 10 forsÞk starter starteren sÄvidt Ä dra og etter noen flere runder med flere forsÞk starter bilen, NÄr eg fÞrst har fÄtt start og bruker bilen er det ikke noe problem. Men nÄ helgen er det helt stopp. Startmotoren drar sÄvidt rundt, men ikke start. Virker som den ikkje fÄr strÞm. Masse strÞm pÄ resten av bilen. Har fÄtt noen tips om at det kan vere tenningslÄsen som er utslitt. Noen andre innfallsvinkler ?? Hvordan er det Ä evt bytte til brukt tenningslÄs ?? Noe eg kan gjÞre med den eg har?? Har i tillegg brukt elektrospray pÄ ledningsfestet bak pÄ lÄsen og inni den i tilfelle belegg/irr men uten resultat, Har sett at noen har montert trykknapp slik som enkelte lastebiler /traktorer har ??
Noen kloke amazonhoder som vet noe smiling smiley

mvh Sigmund BĂždal

Re: Tenning
Lagt inn av: Amazon121 (---.bb.online.no)
Dato: August 08, 2010 11:05PM

Hei.

Spenningen fra tenningslÄsen er bare et signal til starterinnslaget om at den skal dra inn starterdrevet og startmotor skal gÄ rundt.

Du kan mÄle dette signalet, det er den tynne enslige ledningen inn pÄ starteren. Skal vÊre ca 12 volt der nÄr du holder nÞkkelen i startposition.

Men jeg tror at feilen ligger i selve starteren. HÞres ut til at det er en treghet i den nÄr den er "kald" / ikke brukt pÄ en stund. NÄr du da prÞver nok ganger Ä starte bilen blir starteren til slutt sÄ varm at den gÄr lett nok rundt til Ä dra motoren fort nok rundt slik at den starter.

PrĂžv med en ny/annen starter.

Det kan i teorien ogsÄ vÊre spenningsfall i kabelen fra batteriet til starteren.
Men da ville du nok hatt andre elektriske problemer ogsÄ, siden det er pÄ starteren batterikabel og ledinger for strÞmtilfÞrsel til resten av bilen er koblet sammen.

MÄl pÄ batteriet eller nede pÄ starteren hvor mange volt det er der nÄr du holder pÄ nÞkkelen. Normalt at volten synker litt nÄr starteren gÄr rundt.
Om volten synker mye og starteren ikke gÄr rundt tyder det pÄ feil i starteren.

Az121...

Re: Tenning
Lagt inn av: hclande (---.81-166-129.customer.lyse.net)
Dato: August 09, 2010 11:43PM

Det fĂžrste jeg ville sjekket var batteriet.
hvor gammelt er det?( skal vÊre datostemplet pÄ den ene polen)

for meg sÄ virker det ikke ut som det feiler noe med innslaget eller start signal fra tenningslÄsen.

sÄ da ville jeg gjort fÞlgende:

sjekk olje nivÄ, fargen og viskositeten pÄ oljen. kan vÊre vann eller bensin i oljen. om du mistenker bensin sÄ ikke prÞv Ä start!hot smiley

om oljen er i orden sÄ ville jeg ha gÄtt over pluss ledning fra batteri til startmotor og dynamo. det kan vÊre en dÄrlig forbindelse som gjÞr at du fÄr spenningsfall.

hÄper dette hjelper.smiling smiley

Re: Tenning
Lagt inn av: Sigbod (146.2.193.---)
Dato: August 10, 2010 06:49AM

Batteriet er ca 1 Är gammelt. Det er bra med lys pÄ bilen sÄ det mÄ vere strÞm nok iallefall. Vindusviskerne gÄr ogsÄ normalt. Fjernet noe irr der ledningene festes pÄ starteren uten at det gav noe resultat. Etter Ä ha prÞvd et par dager Ä fÄ dette til no sÄ er det helt stille istarteren nÄr eg drar rundt nÞkkelen.Mulig at det er selve starteren da ? Hvis den mÄ skiftes, kan eg bruke 240 starter pÄ B18 ? Har brukt 240 starter pÄ B20 tidligere og den ser nÄ ganske lik ut da

Re: Tenning
Lagt inn av: hclande (---.81-166-129.customer.lyse.net)
Dato: August 10, 2010 10:12PM

etter som jeg har blitt forklart sÄ er b18 og b20 blokka lik, sÄ da burde 240 starteren passe.

Re: Tenning
Lagt inn av: Sigbod (---.dhcp.bluecom.no)
Dato: August 22, 2010 09:21AM

Har fÄtt bytta startmotor. Brukte en frÄ en 244 - 77 mod. Litt usikker pÄ den men har tatt sjansen. Gav ikkje noko umiddelbart resultat ved montering. Tenninga var fremdeles dÞd. Brukte sÄ startkabler dersom det mot formodning kunne vere batteriet. Da starta bilen, KjÞrte sÄ ca 10 km fÞr eg satte den i garasjen. Slo av tenningen og prÞvde Ä starten den rett etterpÄ, mebn da var det helt stille. MÄlte deretter batteriet som er fullada.Vred pÄ tenningen 5.6 ganger og til slutt fikk startmotoren en maskingevÊrlyd. Kan hende eg mÄ til med ny tenning likevel ? og sette i gammel starter?confused smiley

Re: Tenning
Lagt inn av: ODIN (---.bb.online.no)
Dato: August 23, 2010 04:15PM

MaskingevÊr lyd kan tyde pÄ en dÄrlig kontakt pÄ hovedledning inn pÄ starter. Bytt ut den Tykke kabelen mellom batteri og starter. Der kan vÊre brudd inne i ledning som du ikke ser, det har jeg vert ute for.

Re: Tenning
Lagt inn av: Eldar Novak (---.bb.online.no)
Dato: November 05, 2010 11:44PM

Melkelig att ingen har nevnt noe om jordingen, den er like viktig som "den tykke rÞde" 1-puss med stÄlbÞrste ALLE forbindelser mellom bateri og starter. 2-fortsatt problemer? bytt bateri. 3-fortsatt problemer? bytt starter.
Man kan ogsÄ prÞve startkabler rett pÄ starteren.



Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character 6 defined in its font.