Karosseri :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens karosseri. 
Amazon med soltak
Lagt inn av: Tommy Flakk (193.215.255.---)
Dato: December 03, 2003 05:19PM

Hei
Jeg har en diskusjon med min far, som for tiden er pÄ jakt etter en BRA amazon (tips mottas!) om den noen gang ble levert med orginalt soltak fra fabrikk.
Jeg hevder den aldri ble det, men at det fantes en "underleverandĂžr" som ettermonterte det.
Far pÄstÄr at "en han visste av" i yngre dager kjÞpte en ny med soltak.
HĂ„per noen vet dette da begge hater Ă„ tape en diskusjon om gammle Volvoer!!!!


Re: Amazon med soltak
Lagt inn av: TrondHelge (---.dialup.online.no)
Dato: December 03, 2003 10:39PM

Jeg vil tÞrre Ä pÄstÄ at amazon ble aldri levert med soltak fra fabrikk. Jeg er langt ifra noen ekspert, men ut ifra de brosjyrer og dokumenter jeg har sett, sÄ ble det aldri levert amazoner med soltak.
Dessuten sÄ mÄ jeg si at din fars argument med "en han visste av" er temmelig tynt smiling smiley

Re: Amazon med soltak
Lagt inn av: Stein Christian Husby (---.customer.alfanett.no)
Dato: December 04, 2003 12:57AM

NÄr det gjelder Amazoner med soltak, sÄ er det riktig at dette egentlig ikke er et originalt ekstrautstyr levert av Volvo. Men sÄ er det nÄ engang slik at dette kunne spesialbestilles via forhandler, slik at kunden mottok sin nye Volvo Amazon med soltak. Om soltaket er originalt eller ikke blir sÄledes et definisjonsspÞrsmÄl. Men jeg vil kunne tro at det bÞr kunne kalles originalt dersom det kan verifiseres at blien aldri har gÄtt uten soltak. For mange av de Amazonene man finner pÄ treff i Sverige har ikke blitt levert nye med soltak, men soltaket har kommet pÄ plass under renovering pÄ 90-tallet. Det kan her vÊre snakk om tak fra skrotede biler, men jeg vet ogsÄ om at det pÄ 80-tallet dukket opp et lite restlager av nye umonterte soltak. Resultat : 3 venner fikk hvert sitt soltak. Originalt ?
Amazonens oppbygging v typebetegnelser tar heller ikke hÞyde for Ä spesifisere hvorvidt bilen har soltak eller ikke. Det var fÞrst pÄ 140-serien der ble mulig Ä lese av pÄ typeskiltet hvorvidt takluken var original eller ikke.

NÄr det gjelder taklukene/soltakene til Amazon er det to hovedtyper pÄ
markedet. Disse kalles pÄ folkemunne "sardintaket/svenskesoltaket eller
hollandialuken". Den sÄkalte svenskemodellen er et stort nÊrmest heldekkende tÞysoltak. Eller det som man i VW-kretser kaller for cabriocoach. Denne typen soltak frekventerer fra tid til annen pÄ treff i Sverige, men denne forekommer som "originalmontert" hyppigst pÄ 62-64
modeller.

Den sÄkalte "Hollandialuken" (hvorfor sitt navn vites ikke) er derimot i stÄl og kan sammenliknes med det vi i nyere tid forbinder med takluke. Denne er langt mer sjelden i skandinavisk sammenheng. Denne er produsert av tyske Webasto, og tar jeg ikke mye feil er denne mest sannsynlig identisk med de taklukene man finner i 60- og 70-talls Mercedeser. Webasto leverte imidlertid to utgaver manuell skyveluke eller ditto elektrisk drevet.
Imidlertid begge varianter ble levert til Amazon.

Ellers bÞr det jo tilfÞyes at pÄ 80-tallet var det ikke rent fÄ Amazoner som endte sine dager med en billig ettermontert vippetakluke fra den nÊrmeste
bilrekvisita-forretningen. Men dette kan vel alle vÊre enige om at slett ikke er en originaldel. Men forÞvrig nÄr sÄ man sist en Amazon med dette ?
Faktisk begynner bilrekvisitavarene til Amazon Ä bli sjelden vare de ogsÄ.

HĂ„per svarene kan vĂŠre oppklarende !

Med vennlig hilsen Stein Christian Husby

Re: Amazon med soltak
Lagt inn av: Tommy Flakk (193.215.255.---)
Dato: December 13, 2003 08:00AM

Takker for et meget oppklarende svar.
Det er printet ut og tatt med hjem til far..........



Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character 7 defined in its font.