Warning: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/bbcode/bbcode.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/bbcode/bbcode.php:217) in /run/tmp/tpl-classic-header-e7490bc519a592f6d58fed7a77cfa712.php-stage2 on line 5 Ang. navnet Amazon
Karosseri :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens karosseri. 
Ang. navnet Amazon
Lagt inn av: Magne Nilsen (---.bb.online.no)
Dato: June 19, 2003 10:06AM

Har lastet ned historieboken, og det skal bli interessant lesning.

Grunnen til dette innlegget er at vi har stor diskusjon etter en artikkel i VG. Der sto det at Volvo ikke fikk bruke navet Amazon utenfor Sverige, og
når jeg tenker etter, kan jeg ikke huske at jeg har lest navnet Amazon på
noen biler, men 121 som den heter. Noen her på jobb påstår at det sto Amazon på tidlige modeller? Er dette rett? Imøteser svar med stor
interesse slik at vi kan få avsluttet en stor diskusjon.

Mange hilsen
Magne Nilsen

Re: Ang. navnet Amazon
Lagt inn av: TrondHelge (---.dialup.online.no)
Dato: June 19, 2003 03:08PM

Jeg mener å huske at Volvo fikk bruke navnet Amazon i Norden, men ellers var det den tyske mopeden (eller motorsykkelen, ikke helt sikker) som hadde rettighetene til Amazon navnet.
Men de to første årene Amazonen ble produsert, hadde den Amazon som modellbetegnelse i utlandet også, sannsynligvis fordi det fremdeles ikke var "oppdaget" av tyskerne.

Med forbehold om feil.

Re: Ang. navnet Amazon
Lagt inn av: Svein Warberg (---.dep.no)
Dato: June 19, 2003 03:36PM


Re: Ang. navnet Amazon
Lagt inn av: Stein Chr. Husby (---.customer.alfanett.no)
Dato: August 08, 2003 01:02AM

Når det gjelder bruken av Amazon-emblem på skjermene, er jeg noe usikker på om dette opphørte konsekvent fra ch. 21.000. Jeg er bekjent av flere etter sigende urestaurerte originalbiler t.o.m. 1961 modellen som har
Amazon-emblemer montert. Om dette dreier seg om ettermontasje hos forhandler vites derimot ikke, men bilene det er snakk om kommer fra ulike kanter av landet. Når det gjelder flere andre detaljer knyttet rundt ch. 21.000, har det også forekommet uregelmessigheter. Ingen regel uten
unntak ?

Jeg vil også benytte anledningen til å bemerke at den tyske mopedprodusenten Kreidlers moped het "Amazone" og ikke Amazon. Men til tross for ulik skrivemåte, ble navnelikheten ansett som stor og Volvo måtte vike. Men som Svein Warberg skriver med riktighet, ble det gitt dispensasjon for bruken av Amazon i Norden. Dette kan kanskje skyldes at Kreidler ikke hadde noe forhandlernettverk for sine produkter i Norden.

Videre kan jeg opplyse om at det finnes to varianter av "Amazon-emblemet". En tidlig utførelse stavet "Amason" og senere utf. stavet "Amazon".



Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character T defined in its font.