tetting av frontrute
Lagt inn av:
lasse juul (---.eidsiva.net)
Dato: June 11, 2018 11:19AM
NB! Dette er en kopi av en tråd jeg har lagt på Facebook-siden.
Tetting av frontrute: Advarsel! En fabel av masochistisk karakter og med innslag av manisk selvskading.
Etter jeg klargjorte min elskede 68'er for hellakkering, for noen år siden, sprakk frontruten imens jeg strevde med demontere den. Ikke overraskende, for den gamle tetningsmasse hadde ærmest fossilert. Greit tenkte jeg, da blir det ny ripefri utsikt. Bilen er en Favoritt og gummilisten var av typen til 122S som er forberedt for cromlist rundt. I tillegg var ruten mildt sagt grundig sandblåst.
Vel, jeg fikk tak i ny gummilist av Favorit-typen. Men ettersm den ikke er formstøpt, krøllet den i de nedre hjørnene og vannet silte inn. Jeg kjøpte da noe kvali-vindus-guffe fra Würth i dyre domme, og valgte å la den lokale Hurtigruta-glasservice ta jobben. Resultatet var at den lakk enda mere vann innenbords enn før og så hadde de i tillegg klart ikke å sentrere samlingen i midten. Bommet med hele 10 cm. Så 1500,- fattigere og hakket mer bløt gikk jeg til innkjøp av en ny gummilist. Denne gang av 122S typen, (da selgen mente at den skulle passe litt bedre). Kjøpte også nytt dashbordspanel, ettersom den uoriginale og stive "click-on"variant jeg fikk brukt for en 500,- lapp, var av så tykt gods at jeg mistenkte den for at presse hele ruten ut av rammen.
Så godt 3500,- fattigere (= gummilist, dashbordspanel og guffe) gikk jeg løs på oppgaven igjen. Fylte guffe i sporet mellom list og glass + rundt rammen. Satte i ruten (det ble så mye klin at bilen lignet på en 2-åring som hadde tjuv-spist en hel pose lakrits).
Etter mye gnøgging og strev med i peile frem hull for panel og inv. lister, så begynte det å lysne litt. MEN, adskillig kr. fattigere så er det fortsatt en gedigen fold i hvert av de nedre hjørnene og inv. list presser fortsatt på ruten og vannet siler fortsatt inn. Whattodo, whattodo... Setter virkelig pris på gode råd her (ikke trøst).