tetting av frontrute
Lagt inn av: lasse juul (---.eidsiva.net)
Dato: June 11, 2018 11:19AM

NB! Dette er en kopi av en tråd jeg har lagt på Facebook-siden.

Tetting av frontrute: Advarsel! En fabel av masochistisk karakter og med innslag av manisk selvskading.

Etter jeg klargjorte min elskede 68'er for hellakkering, for noen år siden, sprakk frontruten imens jeg strevde med demontere den. Ikke overraskende, for den gamle tetningsmasse hadde ærmest fossilert. Greit tenkte jeg, da blir det ny ripefri utsikt. Bilen er en Favoritt og gummilisten var av typen til 122S som er forberedt for cromlist rundt. I tillegg var ruten mildt sagt grundig sandblåst.
Vel, jeg fikk tak i ny gummilist av Favorit-typen. Men ettersm den ikke er formstøpt, krøllet den i de nedre hjørnene og vannet silte inn. Jeg kjøpte da noe kvali-vindus-guffe fra Würth i dyre domme, og valgte å la den lokale Hurtigruta-glasservice ta jobben. Resultatet var at den lakk enda mere vann innenbords enn før og så hadde de i tillegg klart ikke å sentrere samlingen i midten. Bommet med hele 10 cm. Så 1500,- fattigere og hakket mer bløt gikk jeg til innkjøp av en ny gummilist. Denne gang av 122S typen, (da selgen mente at den skulle passe litt bedre). Kjøpte også nytt dashbordspanel, ettersom den uoriginale og stive "click-on"variant jeg fikk brukt for en 500,- lapp, var av så tykt gods at jeg mistenkte den for at presse hele ruten ut av rammen.
Så godt 3500,- fattigere (= gummilist, dashbordspanel og guffe) gikk jeg løs på oppgaven igjen. Fylte guffe i sporet mellom list og glass + rundt rammen. Satte i ruten (det ble så mye klin at bilen lignet på en 2-åring som hadde tjuv-spist en hel pose lakrits).
Etter mye gnøgging og strev med i peile frem hull for panel og inv. lister, så begynte det å lysne litt. MEN, adskillig kr. fattigere så er det fortsatt en gedigen fold i hvert av de nedre hjørnene og inv. list presser fortsatt på ruten og vannet siler fortsatt inn. Whattodo, whattodo... Setter virkelig pris på gode råd her (ikke trøst).

Re: tetting av frontrute
Lagt inn av: Arve Larsen (Moderator)
Dato: June 11, 2018 12:41PM

Frontrutelistene - de nyproduserte som ikke er fasongstøpt, men som er lagd av en metervarelist og bare limt sammen i rett lengde er et problem. Som du skriver blir det krøller i hjørnene, og det er vel også årsaken til at de originale ble formstøpt.
De listene som nå er å få kjøpt - enten de er beregnet for chromelist eller ei - kom på markedet for noen år tilbake. Den gang var de mye rimeligere enn de formstøpte, og kundene valgte (dessverre) det billigste (og dårlige selvsagt) alternativet.
Så mange valgte bort de formstøpte at produsenten ikke lenger så noen grunn til å reprodusere en vare som nesten ikke ble solgt. Da lageret av formstøpte lister var tomt så forble det slik.
I dag koster metervarelistene minst like mye som de formstøpte kostet, og det VI som forbrukere har endt opp med er en mye dårligere vare. Alternativet til en ny list som har dårlig passform er å bruke en gammel list, og smøre, massere og jobbe for å få den tilstrekkelig smidig og myk igjen. Først må man da finne en list som ikke har sprekker og som det er mulig å bearbeide.
i
Jeg - og mange med meg - deler din frustrasjon, og de som leverer listene/bestiller nye produkter fra fabrikk i dag er ikke villige til å høre på hva vi mener, og at vi heller ville betalt mer for en list som passer.

Dog har vi lykkes med å få vinduene tette selv med den nye listen - så hva din glassmester har gjort av mangelfull jobb vet jeg ikke.
Dog MÅ tetningsmasse brukes både mellom gummilist og karosseri og mellom gummilist og glass.
Men hjørnene blir ikke penere av den grunn dessverre!

This forum powered by Phorum.