Karosseri :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens karosseri. 
tetting av frontrute
Lagt inn av: lasse juul (---.eidsiva.net)
Dato: June 11, 2018 11:19AM

NB! Dette er en kopi av en trÄd jeg har lagt pÄ Facebook-siden.

Tetting av frontrute: Advarsel! En fabel av masochistisk karakter og med innslag av manisk selvskading.

Etter jeg klargjorte min elskede 68'er for hellakkering, for noen Är siden, sprakk frontruten imens jeg strevde med demontere den. Ikke overraskende, for den gamle tetningsmasse hadde Êrmest fossilert. Greit tenkte jeg, da blir det ny ripefri utsikt. Bilen er en Favoritt og gummilisten var av typen til 122S som er forberedt for cromlist rundt. I tillegg var ruten mildt sagt grundig sandblÄst.
Vel, jeg fikk tak i ny gummilist av Favorit-typen. Men ettersm den ikke er formstĂžpt, krĂžllet den i de nedre hjĂžrnene og vannet silte inn. Jeg kjĂžpte da noe kvali-vindus-guffe fra WĂŒrth i dyre domme, og valgte Ă„ la den lokale Hurtigruta-glasservice ta jobben. Resultatet var at den lakk enda mere vann innenbords enn fĂžr og sĂ„ hadde de i tillegg klart ikke Ă„ sentrere samlingen i midten. Bommet med hele 10 cm. SĂ„ 1500,- fattigere og hakket mer blĂžt gikk jeg til innkjĂžp av en ny gummilist. Denne gang av 122S typen, (da selgen mente at den skulle passe litt bedre). KjĂžpte ogsĂ„ nytt dashbordspanel, ettersom den uoriginale og stive "click-on"variant jeg fikk brukt for en 500,- lapp, var av sĂ„ tykt gods at jeg mistenkte den for at presse hele ruten ut av rammen.
SÄ godt 3500,- fattigere (= gummilist, dashbordspanel og guffe) gikk jeg lÞs pÄ oppgaven igjen. Fylte guffe i sporet mellom list og glass + rundt rammen. Satte i ruten (det ble sÄ mye klin at bilen lignet pÄ en 2-Äring som hadde tjuv-spist en hel pose lakrits).
Etter mye gnÞgging og strev med i peile frem hull for panel og inv. lister, sÄ begynte det Ä lysne litt. MEN, adskillig kr. fattigere sÄ er det fortsatt en gedigen fold i hvert av de nedre hjÞrnene og inv. list presser fortsatt pÄ ruten og vannet siler fortsatt inn. Whattodo, whattodo... Setter virkelig pris pÄ gode rÄd her (ikke trÞst).

Re: tetting av frontrute
Lagt inn av: Arve Larsen (Moderator)
Dato: June 11, 2018 12:41PM

Frontrutelistene - de nyproduserte som ikke er fasongstÞpt, men som er lagd av en metervarelist og bare limt sammen i rett lengde er et problem. Som du skriver blir det krÞller i hjÞrnene, og det er vel ogsÄ Ärsaken til at de originale ble formstÞpt.
De listene som nÄ er Ä fÄ kjÞpt - enten de er beregnet for chromelist eller ei - kom pÄ markedet for noen Är tilbake. Den gang var de mye rimeligere enn de formstÞpte, og kundene valgte (dessverre) det billigste (og dÄrlige selvsagt) alternativet.
SÄ mange valgte bort de formstÞpte at produsenten ikke lenger sÄ noen grunn til Ä reprodusere en vare som nesten ikke ble solgt. Da lageret av formstÞpte lister var tomt sÄ forble det slik.
I dag koster metervarelistene minst like mye som de formstÞpte kostet, og det VI som forbrukere har endt opp med er en mye dÄrligere vare. Alternativet til en ny list som har dÄrlig passform er Ä bruke en gammel list, og smÞre, massere og jobbe for Ä fÄ den tilstrekkelig smidig og myk igjen. FÞrst mÄ man da finne en list som ikke har sprekker og som det er mulig Ä bearbeide.
i
Jeg - og mange med meg - deler din frustrasjon, og de som leverer listene/bestiller nye produkter fra fabrikk i dag er ikke villige til Ä hÞre pÄ hva vi mener, og at vi heller ville betalt mer for en list som passer.

Dog har vi lykkes med Ä fÄ vinduene tette selv med den nye listen - sÄ hva din glassmester har gjort av mangelfull jobb vet jeg ikke.
Dog MÅ tetningsmasse brukes bĂ„de mellom gummilist og karosseri og mellom gummilist og glass.
Men hjĂžrnene blir ikke penere av den grunn dessverre!



Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character E defined in its font.