Hei
Rattlås i "sju stein" er en lei sak, og en ødelagt lås må borres ut.
Når det er sagt bør du først sjekke og dobbeltsjekke om det er mulig å få låsen rundt likevel.
Kan du få ut nøkkelen? I så fall sjekk at hele nøkkelen blir med ut og prøv om mulig med reservenøkkel som ofte er mindre slitt.
Slitte nøkler vil til slutt ikke virke i låsen.
Prøv å smøre med tynn olje i sylinderen mens du rikler på nøkkelen.
Pass på at ikke rattlåsen "står i spenn" slik at låsebolten i stammen ikke lett kan trekke seg tilbake.
Jeg hadde samme problem selv med fikk tilslutt gang på nøkkelen igjen.
Pass på at du ikke brekker nøkkelen i iveren, de tåler lite og har en tendens til å knekke ved det inderste hakket.
Låssylindere som har begynt å krangle bør byttes ut, om man får smurt det opp nå, så pleier det bare å være et tidsprøsmål før det skjer igjen.
Om du har rattlås slik du skriver så er det ikke mulig å få ut sylinderen, der må den enten borres ut eller du må ta av hele rattlåsen ved å få ut knekkboltene som holder rattlåsen. (ratt og rattkåpe må av)
Har du tenningslås kan sylinder tas ut om du får vridd nøkkel til første hakk medurs eller moturs. Rett på innsiden av dashbordet på venstre side av sylinderen er det en liten tapp som må trykkes inn.
Om du ikke får vridd ene eller andre veien så må sylinder borres ut.
Vær forsiktig om du må borre, slik at kontaktdelen bak sylinderen ikke blir skadet.
Takk for svar.
Jeg fikk løsnet den ved å skru av hele rattlåsen.
Det er en 1969 herregårdsvogn.
Med hele tenning/rattlåsen ute, er det mulig å få ut selve låsesylinderen? Jeg finner ikke denne tappen det refereres til. Sitter den på selve huset som låsesylinderen sitter i? Og er det mulig å få tak i ny låsesylinder?
Tror det er samme tenningslås som 140 og 164?
Det er ikke mulig å ta ut og bytte selv sylinderen i denne typen rattlås.
Den tappen som jeg nevnte i forrige innlegg er om du hadde hatt den eldre typen, den som "bare" er en tenningslås.
Du må bytte hele greia.
Du kan bruke rattlås fra 140/160, vet da at bøylen over, den som knekkskruene går igjennom er anderledes på 140-bilene så den må brukes fra den du har tatt ut av bilen din.