forstilling
Lagt inn av: Bengt Lybekk (---.daxnet.no)
Dato: September 16, 2003 08:18AM

Hei
jeg driver å plukker fra hverandre en forstilling og står igjen med bolten i nedre bærebrua er det noe lurt triks for å få denne ut den bare fjærer i gummien når jeg prøver å skru
Hilsen Bengt Lybekk

Re: forstilling
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: September 15, 2003 11:07PM

Dersom jeg forstår deg rett er det den lange bolten (ca 30 cm lang) gjennom nedre bærebru og forstillingstravers som har satt seg fast.

Det som antageligvis har skjedd er at foringen er så utslitt at gummiforingen har sluppet taket i den indre hylsen, og at denne hylsen har rustet fast i bolten. Indre hylse blir med rundt når bolten skrus rundt, mens gummiforing og ytre hylse sitter fast i bærearmen. Så lenge den indre hylsen sitter fast i bolten er det ikke mulig å trekke denne ut (bolten er ikke gjenget i foringshylsene, men skal kunne trekkes ut når mutteren i enden er tatt av).

Løsningen blir å bruke rå makt. Dynk først foring og bolt med rustløser og la denne virke en stund, gjerne et par - tre døgn med jevnlig påføring av ny rustløser. Skru så mutteren helt ut i neden på bolten slik at gjengene ikke ødelegges eller at bolten deformeres (doret må hvile på bolten, ikke på mutteren). Ta så en forlenger fra et ½" skrallesett og bruk denne som dor (forlengerens dimensjon passer godt til jobben, samt at enden er noe avrundet og fordeler kreftene på bolten. Med et par slag fra en tung hammer burde hylsen løsne og bolten kan tas ut (etter at mutteren er tatt av).

Forstillingen er kraftig dimensjonert og tåler røff behandling, men det er grenser for hvor mye den tåler uten varig deformering. Man bør derfor ikke for hardt til verks og gjentatte slag med f.eks. slegge kan ødelegge deler av forstillingen. Selv om man bruker rå makt bør man ha en viss føling med hva som skjer. La heller rustløseren gjøre grovjobben!

Lykke til!

This forum powered by Phorum.