Mekketips :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om diverse mekketips til Amazon. 
Demontering av bremsetrommel
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: August 18, 2003 11:50AM

Alle som har trukket av en bremsetrommel på en Amazon har fått erfare hvor hardt disse kan sitte fast på drivakselen. En trommelavtrekker er såpass kraftig dimensjonert at den klarer å trekke av trommelen, men drivakselen er et svakt punkt i denne prosessen.

Etter demontering av en trommel har noen (inkl. undertegnede) fått erfare at når den skal monteres etterpå passer ikke lenger kronmutteren på drivakselen. Det som har skjedd er at senterspissen til avtrekkeren har deformert drivakselen og utvidet gjengene slik at mutterne ikke lenger passer.

Dersom skade allerede er skjedd er det noen gangbare løsninger. En er å skifte drivakselen, en annen er å reparere gjengene. Dette kan enten gjøres i en dreiebenk, men da et fåtall disponerer en slik vil man bli henvist til en gjengefil, noe som vil ta tid. Det er ikke å anbefale å file bort de skadde gjengene da antall gjenværende gjenger ikke kan være stort nok til å holde trommene på plass (man kan risikere da å miste bakhjulet i en krapp sving.

For å unngå dette problemet er det viktig at kronmutteren ikke tas bort før trommelen trekkes av, men at mutteren snues slik at den kraftigste enden av mutteren er helt ytterst på gjengepartiet på drivakselen. Mutteren bidrar nå til at gjengene holdes sammen og ikke kan utvides. Pass på at det er klaring mellom mutter og trommel slik at trommelen kan vandre et par millimeter når denne løsnes fra drivakselen. Etter at trommelen løsner med et smell tas kronmutteren av og trommelen kan trekkes helt av.

Alternativt kan kronmutteren skrues ut slik at sporene i mutteren går klar av drivakselen (ca 4 mm). Resten av mutteren dekker de ytterste gjengene av akselen. Hodet på en 12 mm bolt kappes av og settes inn i åpningen på mutteren, inn mot enden på drivakselen (bolthodet kan evt. settes bedre fast med en klatt fett). I denne posisjonen tar mutterhodet av for punktbelastningen fra avtrekkeren og fordeler trykket over en større flate på drivakselen og reduserer således ytterligere belastningen. Som nevnt over er det viktig at trommelen kan beveges noen mm når den løsner, og at kronmutteren tas av før trommelen trekkes helt av.

Dersom ikke kronmutteren har vært trukket tilstrekkelig til siste gang kan trommelen sitte løst på drivakselen. Det er derfor viktig å sjekke at ikke avtrekkeren belaster kronmutteren og om klaringen mellom trommel og bremseskjold øker. Øker klaringen er trommelen løs og avtrekkeren prøver å trekke av trommelen når denne bunner mot kronmutteren. Skade på trommel, drivaksel, kronmutter og avtrekker kan da bli resultatet.

Lykke til med demonteringen og dertil skadefrie drivaksler!

Re: Demontering av bremsetrommel
Lagt inn av: Ola (---.geodata.no)
Dato: September 30, 2003 10:32AM


Hei,

vet du om noen av Biltema's standardavtrekkere passer til fjerning av bremsetrommlene?

Mvh,
Ola

Re: Demontering av bremsetrommel
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: October 01, 2003 06:56AM

Jeg har en avtrekker fra Biltema (artikkelnr: 19-1139), men den har jeg ikke fått brukt ennå. Sammenlignet med den avtrekkeren jeg har brukt på Amazon ser det ut til at det er litt trangere mellom hullene og at avtrekkeren antageligvis er tilpasset den litt mindre boltsirkelen som bl.a. 240 bruker. Skulle avtrekkeren ikke passe på boltene kan hullene i avtrekkeren files opp til Amazonens dimensjon (hullene forlenges 1 - 2 mm lenger ut fra sentrum).

Re: Demontering av bremsetrommel
Lagt inn av: Ola (---.customer.comace.net)
Dato: October 01, 2003 10:40AM


Takk for svar.

Å få tak i en orginalavtrekker koster vel en formue, hvis de fortsatt leveres fra Volvo?

Ola

Re: Demontering av bremsetrommel
Lagt inn av: Svein Warberg (---.dep.no)
Dato: October 10, 2003 05:33PM

Du kan trygt kjøpe avtrekkeren fra Biltema, det gjorde jeg. Men du trenger en rundfil i tillegg (som Arnt Willy har nevnt), hullene må nemlig files ut litt for å få rett tilpasning til boltene. Det kan ellers være kjekt å ha en "latmannsarm" tilgjengelig, i form av en 50-100 cm rørstump til å dreie med. Og, ikke minst, ei slegge på min. 1,5 kg. Med den gir du avtrekkeren, når denne er dreid maks og trommelen fortsatt ikke vil slippe, ett skikkelig rapp i senter. Da spretter trommelen av, garantert.

Re: Demontering av bremsetrommel
Lagt inn av: Axel_H (---.adsl.no)
Dato: June 05, 2007 01:37PM

Hei

Nå har jeg kjøpt avtrekker fra Biltema. og lagt en 12 mm bolt i midten sammen med kronmutteren. Jeg skruer til alt jeg hæler! den står i 1. gir og ene dekket i bakken men plutselig begynte trommelen å dreie!
har jeg skrudd den helt ut da? så det er på tide å slå til den med slegge ( har prøvd med en litt stor øks og slegge) eller har diffen ryki????

det sitter iallefall godt!

fått et tips om at trommelen kan være så slitt at bremse bånda ligger bak en "kant" Hvordan løsner jeg bånda? er det den "tappen" som sitter nederst bak på trommelen som er ca 1 cm lang og 5-6 mm tykk?

Tusen takk for raskt svar!!



Oppdatert 1 gang(er). Siste gang oppdatert 06/05/2007 02:58PM av Axel_H.

Re: Demontering av bremsetrommel
Lagt inn av: AxelH (---.bb.online.no)
Dato: June 15, 2007 09:48PM

Varme er viktig!!
Og noen reale slag med slegga !
Fikk hjelp til dette da gikk det av ganske greit!

Re: Demontering av bremsetrommel
Lagt inn av: gjest (---.80-202-129.nextgentel.com)
Dato: June 17, 2007 08:43PM

Her skal dere få et gammel mekanikertrick som løsner den mest gjenstridige trommel og som ikke skader gjengene: Sett avtrekkeren på hjulbolteneboltene og sett på hjulmutterne. Ikke helt inn, men la det være ca. en cm igjen på alle mutterne. Deretter trekkes armen på avtrekkeren til med vanlig håndkraft til den stopper. Så skrur inn hver hjulmutter med en omdreining av gangen, slik at det blir jevnt press på trommelen - og ikke på drivakselen. Trommelen løsner garantert!

Hilsen gammel Volvo-mekaniker

Re: Demontering av bremsetrommel
Lagt inn av: Jørgen (---.bb.online.no)
Dato: July 28, 2008 11:22PM

Hei dere!

Sliter med å få av min bremsetrommel jeg også, men jeg mangler to bolter og de tre resterende har elendige gjenger! Har jeg noe håp?`Jeg har nye bolter klare til montering. Takk for svar!



Ditt navn: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character H defined in its font.