Warning: unserialize(): Error at offset 47 of 51 bytes in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/common.php on line 903 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/common.php:903) in /run/tmp/tpl-classic-header-e7490bc519a592f6d58fed7a77cfa712.php-stage2 on line 5 Originale ekstralys til Amazon
Øvrig Amazon :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazon som ikke passer inn i de andre fora. 
Originale ekstralys til Amazon
Lagt inn av: Kristian Astad (---.bb.online.no)
Dato: June 19, 2003 09:45AM

Hei!

Veit de kva slags ekstralys som var å få som originalt ekstrautstyr til Amazon? Var det berre 123 GT som var å få med ekstralys? Eg har høyrt noko om Marchal og Hella, men eg veit ikkje om dette stemmer heilt. Veit de noko om dette?

På førehand takk!

Mvh
Kristian P. Astad

Re: Originale ekstralys til Amazon
Lagt inn av: svein tore pedersen (---.dialup.online.no)
Dato: June 30, 2003 10:59PM

I dele-katalogen til Amazon B-18 ( dvs. 1962 - 1968 modeller ) er det nevnt at 123 GT er levert med
1 stk Dimstrålkastare ( tåkelys ) dele nr. 281052-1 på passasjer-siden
og 1 stk fjærnlys dele nr. 281053-9 på førersiden.
( altså til biler med typebetegnelse P 133351 )

Disse lyktene kunne du selvfølgelig få kjøpt løse på Volvo, sammen med allt annet GT-utstyr. Det står ingenting om hvorvidt disse lyktene er produsert av Hella, Marchal eller Bosch. Marchal hadde som regel sin logo i midten av glasset ( siluett av ett kattehode ), enten som klistremerke i gull, eller at glasset er formet slik.
Det aller meste i det elektriske anlegget i en Amazon kommer fra Bosch, så jeg vil tro at disse også produserte GT-lyktene..........men jeg har tatt feil før jeg......

Det er mange biler på treffene som kjører med ekstralykter som har noen tall preget i glasset. Se lykta rett forfra og det står 671 til venstre og 672 til høyre i samme glasset. Hva det betyr vet jeg ikke, men det er mange som har slike lykter. ( I PV-klubben er det nesten en mani å få 4 lykter i fronten på bilen- Annenhver bil på treff har det )

Re: Originale ekstralys til Amazon
Lagt inn av: Fredrik (194.103.63.---)
Dato: July 04, 2003 12:14PM


De fabriksmonterade extraljusen på 123GT tillverkades av Hella. Volvo sålde extraljus från både Hella och Bosch som tillbehör. Marchal extraljus marknadsfördes inte av Volvo (i vart fall inte i Sverige), men var ett populärt val bland bilägarna.

:: Fredrik

Re: Originale ekstralys til Amazon
Lagt inn av: Stein Chr. Husby (---.customer.alfanett.no)
Dato: August 08, 2003 01:31AM

Ad ekstralys til 123GT : Disse var kun av merket Hella, og på det skandinaviske markedet ett grøftelys og en 1000 m. Imidlertid forekommer
1969 modellen 123GT på det sveitsiske markedet kun med ett ekstralys. Jeg vil anta at dette er en spreder/grøftelys. Hvorfor vites ikke.

Volvo leverte som tilbehør både Hella og Bosch. Den franske produsenten
Marchal ble også mye brukt, men jeg har grunn til å tro at disse ble solgt gjennom ordinære bilrekvisitaforretninger. Ekstralysene Marchal Fantastic
forekom og forekommer på svært mange norske Amazoner.

Som en liten kuriositet kan nevnes at på originalleverte svenske politi-Amazoner er hovedlysene erstattet fra Robo (Bosch i svensk utf.) til
Marchal - en spesialversjon med dobble reflektorer. Så et visst samarbeid mellom Volvo og Marchal må det ha vært ?



Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character H defined in its font.