Starter ikke...
Lagt inn av: Bjørnar Brun (---.bb.online.no)
Dato: August 23, 2008 11:10PM

Skulle starte opp Amazonen i dag. Bilen har stått et par måneder siden forrige tur. Problemet er at det ikke kommer bensin fra tanken. Har vært treg å starte når den er kald, men nå får jeg ikke start i det hele tatt. Skal snart på EU kontroll så jeg må finne ut av dette. Har prøvd å skifte bensinpumpe. Håper på forslag til løsninger....

Re: Starter ikke...
Lagt inn av: alfert (---.bb.online.no)
Dato: August 24, 2008 08:04AM

Har du bensin da? Tett filter? Lekkasje i bremse rør/slanger?
Bare noe småtteri jeg kom på i farten ,som er greit å sjekke at er i orden!

Re: Starter ikke...
Lagt inn av: Amazon121 (---.bb.online.no)
Dato: August 24, 2008 01:28PM

Hei,

sjekk om bensinpumpa virker. Skru av bensinslangen foran forgasseren. Kommer det bensin det når du kinner så er det OK så langt. I fall ikke; skru av bensinslangen FØR pumpa og sjekk om det kommer bensin der, evt blås ned i tanken slik at det blir trykk. Dersom det kommer bensin der, skru denne slangen fast på pumpa igjen, og skru av den fremre slangen på bensinpumpa. Prøv å "starte", kommer det bensin nå så virker pumpa.

Dersom det kommer bensin etter 1. operasjon kan det være flottørventilen som har hengt seg opp. Kakk litt forsiktig på forgasseren.

Mvh Arve Larsen

Re: Starter ikke...
Lagt inn av: Bjørnar Brun (---.bb.online.no)
Dato: August 24, 2008 10:22PM

Hei
Det kommer ikke bensin inn til pumpa. Kan tanken være tett. Skal det være trykk i tanken? Skal bensin renne inn til pumpa hvis en tar av slangen?

Re: Starter ikke...
Lagt inn av: Amazon121 (---.bb.online.no)
Dato: August 27, 2008 12:09AM

Hei igjen,

da er det flere muligheter. Bensinrøret kan være klemt flatt. Røret kan være tett av andre årsaker enn nevnte. Tanken kan være tom for bensin eller full av skitt slik at noe blokkerer for tilstrømmingen til røret. Forsøk å løsne nipplen som sitter fra røret og inn på tanken. Ha på noe som løser opp møkk og skitt først. Vær forsiktig så du ikke bryter av røret.

Mvh Arve Larsen

Re: Starter ikke...
Lagt inn av: TC (144.177.50.---)
Dato: August 27, 2008 10:40AM

Hei

Det kan være lurt å sjekke bensinrøret som går fra tanken til pumpa for rust.
Disse rørene har en tendens til å ruste, særlig i bøyen over bakakslingen.
Blir det hull i røret vil pumpa suge luft og ikke bensin.
Merk deg at røret som regel ruster mest på den siden som vender mot gulvet i bilen, og at skaden derfor ikke alltid er lett synlig.

Mvh TC

Re: Starter ikke...
Lagt inn av: Bjørnar Brun (---.bb.online.no)
Dato: September 02, 2008 09:48PM

Hei igjen.
Var under bilen i dag. Bensinrøret så i og for seg helt ut, men var noe "flasset". Skal prøve å løsne det fra tanken i morgen, så får vi se. Håper jeg ikke ødelegger noe:-( Har et nytt bensinrør fra en HGV liggende. Noen som vet om det passer rett på?
Bjørnar

Re: Starter ikke...
Lagt inn av: Bjørnar Brun (---.bb.online.no)
Dato: September 04, 2008 09:51PM

Har trykktestet rør og tank i dag. Tett og fint. Min mistanke er derfor rettet mot den mekaniske bensinpumpen. Har lyst å skifte denne ut med en elektrisk. Noen som kan gi et tips om hva som må gjøres og hvor får jeg kjøpt en pumpe som passer.
mvh
Bjørnar

Re: Starter ikke...
Lagt inn av: Bjørnar Brun (---.bb.online.no)
Dato: September 06, 2008 05:58PM

Hei
Da er feilen funnet. Var et hull i siste del av bensinrøret som er i motorrommet. En mikroskipisk stråle som sprutet rett på motoren. Skummle greier. Satte på en mekanisk pumpe type 3 og fylte den med drivstoff. Kuttet bort siste del av bensinrøret. Da trakk den bensin gitt. Takk for svar..
Bjørnar

This forum powered by Phorum.