Warning: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/bbcode/bbcode.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/bbcode/bbcode.php:217) in /run/tmp/tpl-classic-header-e7490bc519a592f6d58fed7a77cfa712.php-stage2 on line 5 Bytte kamsksel
Bytte kamsksel
Lagt inn av: DIESEL (---.bb.online.no)
Dato: April 06, 2008 09:38AM

Må toppen av eller er det nok å ta av vipper og stenger ?

Re: Bytte kamsksel
Lagt inn av: Amazon121 (---.121210.adsl.tele2.no)
Dato: April 06, 2008 10:17AM

Hei.

Toppen må av, du må løfte opp ventilløfterne også.

Har hørt om de som har brukt magneter for å "dra" opp løfterne litt, slik at får dratt ut kammen.
Men det kan fort gå galt, ved at løfterne kan falle av fra magnetene.

Bør jo bytte løfterne sammen med kammen.

Az121...

Re: Bytte kamsksel
Lagt inn av: DIESEL (---.bb.online.no)
Dato: April 06, 2008 06:18PM

Ja .....hadde glemt dem der.....har gjort dette for maaaange år siden men husket ikke fremgangsmåten

Takk for kjappt svar

Re: Bytte kamsksel
Lagt inn av: DIESEL (---.bb.online.no)
Dato: April 25, 2008 05:41PM

Hvilken kamsksel bør jeg sette på for å få best mulig drag i motor, ikke turtalls kjøring, minst mulig giring

Re: Bytte kamsksel
Lagt inn av: kkolsen (---.bb.online.no)
Dato: May 30, 2010 10:58AM

marinekammen til volvo er jo sterk på lave turtall, det går an å bytte kam uten å ta av toppen,men da må du ta ut motoren og montere den i et dreibart motorstativ,så er det bare å snu den på hodet med max klaring på ventiljusteringene

SKIFTE TOPPAKNING
Lagt inn av: Steinar (---.109.34.95.customer.cdi.no)
Dato: April 12, 2011 06:06PM

Noen som vet momentet på topplpkket B20?

Re: SKIFTE TOPPAKNING
Lagt inn av: TCF (---.81-166-153.customer.lyse.net)
Dato: April 12, 2011 07:50PM

Toppen trekkes til i tre omganger.
Først 40Nm, så 80Nm og tilslutt etter 10 min. kjøring, 90Nm.

Re: Bytte kamsksel
Lagt inn av: Lars BD (---.40-0112-74657210.cust.bredbandsbolaget.se)
Dato: April 14, 2011 08:44PM


Re: Bytte kamsksel
Lagt inn av: Eldar Novak (---.bb.online.no)
Dato: August 19, 2011 08:24PM

Jeg bare slenger ut en vill ide: går det ann å proppe alle luftehull til oljedamp ol. og bruke trykkluft og presse ventilløfterene opp. kansje man må ta av vippearmskammen eller hva den heter. topp dekselet må stå på. det er jo faktisk litt jobb å ta av toppen,
planing ny topppakning osv.

Re: Bytte kamsksel
Lagt inn av: ODIN (---.bb.online.no)
Dato: August 20, 2011 07:11AM

Eldar Novak Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jeg bare slenger ut en vill ide: går det ann å
> proppe alle luftehull til oljedamp ol. og bruke
> trykkluft og presse ventilløfterene opp. kansje
> man må ta av vippearmskammen eller hva den heter.
> topp dekselet må stå på. det er jo faktisk litt
> jobb å ta av toppen,
> planing ny topppakning osv.


Jeg vet noe lignende ble gjort på noen VAG biler på 70--80 tallet, de tok innmaten ut av en plugg, satt på en slange med trykklyftkobling og satt trykk på cylinderen. Da holdt ventil seg oppe når de skulle bytte ventiltetninger. Ikke helt det samme men litt likt.

Re: Bytte kamsksel
Lagt inn av: Tor (90.149.33.---)
Dato: August 23, 2011 11:12PM

Ideen er god men trykket blir det samme over og under løfteren og da er man like langt!

Det kan være en ide å lage åtte ståltråder med en smart krok på som hukes på løfteren (prøve på en løs) og trekke dem opp for så å lagen en bøy på ståltråden slik at løfterne holde oppe.

Vet ikke om det går, men....

Re: Bytte kamsksel
Lagt inn av: Eldar Novak (---.bb.online.no)
Dato: August 27, 2011 01:25PM

jeg liker det ikke men jeg må bare innrømme at du har rett Tor. Du har selvfølgelig rett .med ståltråd metoden mener du da å bruke det istedet for volvos orginalderktøy for å heise opp ventilløfteren, antageligvis.
Man må ta av toppen uansett.

This forum powered by Phorum.