Toppen må av, du må løfte opp ventilløfterne også.
Har hørt om de som har brukt magneter for å "dra" opp løfterne litt, slik at får dratt ut kammen.
Men det kan fort gå galt, ved at løfterne kan falle av fra magnetene.
marinekammen til volvo er jo sterk på lave turtall, det går an å bytte kam uten å ta av toppen,men da må du ta ut motoren og montere den i et dreibart motorstativ,så er det bare å snu den på hodet med max klaring på ventiljusteringene
Jeg bare slenger ut en vill ide: går det ann å proppe alle luftehull til oljedamp ol. og bruke trykkluft og presse ventilløfterene opp. kansje man må ta av vippearmskammen eller hva den heter. topp dekselet må stå på. det er jo faktisk litt jobb å ta av toppen,
planing ny topppakning osv.
Eldar Novak Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jeg bare slenger ut en vill ide: går det ann å
> proppe alle luftehull til oljedamp ol. og bruke
> trykkluft og presse ventilløfterene opp. kansje
> man må ta av vippearmskammen eller hva den heter.
> topp dekselet må stå på. det er jo faktisk litt
> jobb å ta av toppen,
> planing ny topppakning osv.
Jeg vet noe lignende ble gjort på noen VAG biler på 70--80 tallet, de tok innmaten ut av en plugg, satt på en slange med trykklyftkobling og satt trykk på cylinderen. Da holdt ventil seg oppe når de skulle bytte ventiltetninger. Ikke helt det samme men litt likt.
Ideen er god men trykket blir det samme over og under løfteren og da er man like langt!
Det kan være en ide å lage åtte ståltråder med en smart krok på som hukes på løfteren (prøve på en løs) og trekke dem opp for så å lagen en bøy på ståltråden slik at løfterne holde oppe.
jeg liker det ikke men jeg må bare innrømme at du har rett Tor. Du har selvfølgelig rett .med ståltråd metoden mener du da å bruke det istedet for volvos orginalderktøy for å heise opp ventilløfteren, antageligvis.
Man må ta av toppen uansett.