koker igjen og igjen...
Lagt inn av: Fredrik Frøland (---.bb.online.no)
Dato: March 19, 2006 01:12PM

Jeg har en 64 Amazon B18 som er i god stand med unttak av at den koker i ett sett. Radiatoren er av den gamle åpne typen uten ekspansjonstank. Var ikke veldig godt kjent med bilen så den fikk desverre litt mye "luftkjølt" kjøring før jeg oppdaget hva som var galt. Etter at jeg oppdaget at radiatoren var kæss så fikk jeg byttet register på denne.(beholdt topp og bunn).

Glad og fornøyd i hele 2 - 3 mil. Varmeapparat registeret viste seg også å ha en god lekkasje som sprutet inn i kupèen. "nytt" varmeapparat ble innkjøpt og montert. Deilig å bli kvitt dampbadstua, og alt fungerte tipp topp. Byttet samtidig termostaten til en 88graders fra 92 da forrige eier kun kjørte korte turer.

Nye få mil og koking igjen. Etterfyller og kjører igjen. leter litt til og finner lekkasje i øvre radiatorslange. korter denne litt og blir kvitt den lekkasjen. Finner også en liten lekk i temperaturfølern.(denne er uorginal og fungerer ikke) Gjengeteip og alt iorden. Får også trykktesta og målt eventuell CO2 i kjølevannet men alt er bra. Var også redd topp-pakningen hadde takket for seg og i verste fall også toppen ville trenge planing, men trykking og måling ville vel vist dette?

Har ikke antydning til vann i olja, men påfyllingslokket i toppdekselet har alltid litt "vaniljesaus" på innsiden. Kun kondens tror jeg?

OK. Etter trykking og måling bytter jeg plugger da disse har fått smake mye temperatur og herjing. Bilen blir lettstartet og merkbart friskere. Alle begynnende planer om å selge fordamper som dugg for sola og jeg tar en tur til kompisen på hytta 5 mil unna. King of the road og fornøyd som bare det. Fikler litt med varmeapparatet og begynner å mistenke at jeg har forbyttet wirene slik at temperatur reguleringa og luftstrømmen har byttet plass. jaja - varmt og godt blir det åkke som.kan bytte om disse i morgen.

Skal hjem igjen på kvelden. -10 grader ute. Vet at siste måling av frostvæska viser -17. holder det ?
Varmeapparatet gir ikke varme. kommer 2 mil og vi koker igjen. stopper og hviler. Etterfyller 4 liter vann og fortsetter. Nye 2 mil. stoppe og hvile. etterfyller 4 liter vann. Mottorrommet bærer preg av vannsprut. Spesielt i bakre venstre hjørne. ingen av de tidligere lekkasjene ser ut til å lekke igjen. I løpet avsiste mil begynner til og med frontruta og bli vasket utvendig på høyre siden.

kommer meg tilslutt hjem. Tar en øl og går og legger meg.

Noen som har noen forslag? Eller lyst på en amazon som tåler korte turer?

HJÆLP !

mvh
Fredrik Frøland - fersk amazoneier


Re: koker igjen og igjen...
Lagt inn av: Lars BD (---.40-0112-74657210.cust.bredbandsbolaget.se)
Dato: March 20, 2006 07:37PM

Jag förstod inte allt så jag kanske frågar om något som du tydligt har talat om.
Det är intressant att veta om kokningen beror på läckaget eller om läckaget beror på kokningen,
Om du skulle fylla på vatten var 15 km kokar den ändå?
Hur mycket skulle du kunna fylla på var 15 km?
En sak du kan kolla är mässingsröret under termostaten ner till vattenpumpen så att det är öppet.
När termostaten är stängd så cirkulerar kylvattnet förbi termostatens undersida ner genom röret till vattenpumpen.
Är röret tätt så cirkulerar vattnet inte under termostaten och den märker inte att motorn är varm.

Första tecknet på att kylvattnet är nästan slut är att värmen slutar att fungera.

Re: koker igjen og igjen...
Lagt inn av: Fredrik Frøland (---.bb.online.no)
Dato: March 20, 2006 08:16PM

hei og takk for innspillet,

jeg tror lekkasjen kommer som følge av koking fordi;

jeg har funnet en ny feil. Lokket på radiatoren er ikke originalt viser det seg. I lokket er det en fjær som skal presse en pakning ned mot et sete i "halsen" på påfyllingsrøret. Ved et gitt trykk skal det innvendige damptrykket kunne lette på trykket ved å presse fjæren med pakningen opp og slippe ut damp/trykk.

Denne fjæren er for kort og dermed har systemet aldri vært tett, med påfølgende lavt kokepunkt. Som en midlertidig løsning har jeg laget en provisorisk "skive" i bunnen av påfyllingsrøret som gjør at fjæren rekker ned til setet og pakningen tetter. Problemet er nå at jeg har ingen kontroll på hvor mye trykk som må til før fjæren løfter. Skal forsøke å få tak i et origanlt lokk.

har også etterfylt frostvæske så nå er vi god for -36. Har siden forrige innlegg kjørt 15 mil og alt er vel.

amazon er hervedtatt av markedet igjen. Jeg beholder'n smiling smiley

Fredrik Frøland - fortsatt amazoneier


Re: koker igjen og igjen...
Lagt inn av: Lars BD (---.40-0112-74657210.cust.bredbandsbolaget.se)
Dato: March 23, 2006 05:13PM

Vi får hoppas att det löst sig men att påfyllningslocket inte håller tätt ska inte göra att bilen koka för det.

Börja med att undersöka så att du inte behöver tro man det underlättar enormt mycket att veta för att kunna gå vidare.
Vi förutsätter att kokningen kommer först då finns (minst) följande fel att välja på
Motorn genererar onormalt mycket värme.
Kylvattencirkulationen i motorn har en störning (termostat vattenpump igensatta kanaler).
Kylaren är tät eller har tjocka beläggningar invändigt.
Högt motoreffektuttag på låga varv i låg hastighet.

Kylaren var renoverad och termostaten är bytt så de kan vi utesluta om termostaten är vänd åt rätt håll.
Fungerar värmen som den ska bör vattenpumpen vara ok men har du kollat röret under termostaten ner till vattenpumpen?
Känn på kylaren när du åkt så att motorn har kommit upp i normal temperatur är då kylaren varm upptill men kall nertill klarar den av att kyla allt kylvatten som motorn levererar och bör kunna uteslutas men är hela kylaren varn (övre och nedre anslutningen) ger motorn onormalt med värme eller så klarar kylaren inte av sitt jobb.

Re: koker igjen og igjen...
Lagt inn av: kkolsen (---.bb.online.no)
Dato: October 27, 2006 05:51PM

hei, har to tips til deg.1 rens hele kjølesystemet fyll med vann og putt i en tablett eller pulver for oppvaskmaskiner kjør motor godt varm med varmapparat på fullt, tapp så ut vann og all sjit,gjenta om det er store mengder som kommer.
2 biltema selger termostat som åpner på 82 grader

Re: koker igjen og igjen...
Lagt inn av: Johan B. (---.32.eidsiva.net)
Dato: March 23, 2007 10:24AM

Vi kjørte fra Toten til Barcelona våren 2004 med en 1966 Amazon hgv.Det gikk med ca.50 liter vann før vi kom fram.Årsaken til vann-tapet var to mikroskopiske rusthull i det røret som går på skrå ned fra vann-pumpa mot nedre radiator-slange.Utrolig vanskelig å oppdage,helt øverst der røret går inn i pumpa.

This forum powered by Phorum.