Motor - Original :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens motor i original utgave 
koker igjen og igjen...
Lagt inn av: Fredrik FrĂžland (---.bb.online.no)
Dato: March 19, 2006 01:12PM

Jeg har en 64 Amazon B18 som er i god stand med unttak av at den koker i ett sett. Radiatoren er av den gamle Äpne typen uten ekspansjonstank. Var ikke veldig godt kjent med bilen sÄ den fikk desverre litt mye "luftkjÞlt" kjÞring fÞr jeg oppdaget hva som var galt. Etter at jeg oppdaget at radiatoren var kÊss sÄ fikk jeg byttet register pÄ denne.(beholdt topp og bunn).

Glad og fornÞyd i hele 2 - 3 mil. Varmeapparat registeret viste seg ogsÄ Ä ha en god lekkasje som sprutet inn i kupÚen. "nytt" varmeapparat ble innkjÞpt og montert. Deilig Ä bli kvitt dampbadstua, og alt fungerte tipp topp. Byttet samtidig termostaten til en 88graders fra 92 da forrige eier kun kjÞrte korte turer.

Nye fÄ mil og koking igjen. Etterfyller og kjÞrer igjen. leter litt til og finner lekkasje i Þvre radiatorslange. korter denne litt og blir kvitt den lekkasjen. Finner ogsÄ en liten lekk i temperaturfÞlern.(denne er uorginal og fungerer ikke) Gjengeteip og alt iorden. FÄr ogsÄ trykktesta og mÄlt eventuell CO2 i kjÞlevannet men alt er bra. Var ogsÄ redd topp-pakningen hadde takket for seg og i verste fall ogsÄ toppen ville trenge planing, men trykking og mÄling ville vel vist dette?

Har ikke antydning til vann i olja, men pÄfyllingslokket i toppdekselet har alltid litt "vaniljesaus" pÄ innsiden. Kun kondens tror jeg?

OK. Etter trykking og mÄling bytter jeg plugger da disse har fÄtt smake mye temperatur og herjing. Bilen blir lettstartet og merkbart friskere. Alle begynnende planer om Ä selge fordamper som dugg for sola og jeg tar en tur til kompisen pÄ hytta 5 mil unna. King of the road og fornÞyd som bare det. Fikler litt med varmeapparatet og begynner Ä mistenke at jeg har forbyttet wirene slik at temperatur reguleringa og luftstrÞmmen har byttet plass. jaja - varmt og godt blir det Äkke som.kan bytte om disse i morgen.

Skal hjem igjen pÄ kvelden. -10 grader ute. Vet at siste mÄling av frostvÊska viser -17. holder det ?
Varmeapparatet gir ikke varme. kommer 2 mil og vi koker igjen. stopper og hviler. Etterfyller 4 liter vann og fortsetter. Nye 2 mil. stoppe og hvile. etterfyller 4 liter vann. Mottorrommet bÊrer preg av vannsprut. Spesielt i bakre venstre hjÞrne. ingen av de tidligere lekkasjene ser ut til Ä lekke igjen. I lÞpet avsiste mil begynner til og med frontruta og bli vasket utvendig pÄ hÞyre siden.

kommer meg tilslutt hjem. Tar en Þl og gÄr og legger meg.

Noen som har noen forslag? Eller lyst pÄ en amazon som tÄler korte turer?

HJÆLP !

mvh
Fredrik FrĂžland - fersk amazoneier


Re: koker igjen og igjen...
Lagt inn av: Lars BD (---.40-0112-74657210.cust.bredbandsbolaget.se)
Dato: March 20, 2006 07:37PM

Jag förstod inte allt sÄ jag kanske frÄgar om nÄgot som du tydligt har talat om.
Det Àr intressant att veta om kokningen beror pÄ lÀckaget eller om lÀckaget beror pÄ kokningen,
Om du skulle fylla pÄ vatten var 15 km kokar den ÀndÄ?
Hur mycket skulle du kunna fylla pÄ var 15 km?
En sak du kan kolla Àr mÀssingsröret under termostaten ner till vattenpumpen sÄ att det Àr öppet.
NÀr termostaten Àr stÀngd sÄ cirkulerar kylvattnet förbi termostatens undersida ner genom röret till vattenpumpen.
Är röret tĂ€tt sĂ„ cirkulerar vattnet inte under termostaten och den mĂ€rker inte att motorn Ă€r varm.

Första tecknet pÄ att kylvattnet Àr nÀstan slut Àr att vÀrmen slutar att fungera.

Re: koker igjen og igjen...
Lagt inn av: Fredrik FrĂžland (---.bb.online.no)
Dato: March 20, 2006 08:16PM

hei og takk for innspillet,

jeg tror lekkasjen kommer som fĂžlge av koking fordi;

jeg har funnet en ny feil. Lokket pÄ radiatoren er ikke originalt viser det seg. I lokket er det en fjÊr som skal presse en pakning ned mot et sete i "halsen" pÄ pÄfyllingsrÞret. Ved et gitt trykk skal det innvendige damptrykket kunne lette pÄ trykket ved Ä presse fjÊren med pakningen opp og slippe ut damp/trykk.

Denne fjÊren er for kort og dermed har systemet aldri vÊrt tett, med pÄfÞlgende lavt kokepunkt. Som en midlertidig lÞsning har jeg laget en provisorisk "skive" i bunnen av pÄfyllingsrÞret som gjÞr at fjÊren rekker ned til setet og pakningen tetter. Problemet er nÄ at jeg har ingen kontroll pÄ hvor mye trykk som mÄ til fÞr fjÊren lÞfter. Skal forsÞke Ä fÄ tak i et origanlt lokk.

har ogsÄ etterfylt frostvÊske sÄ nÄ er vi god for -36. Har siden forrige innlegg kjÞrt 15 mil og alt er vel.

amazon er hervedtatt av markedet igjen. Jeg beholder'n smiling smiley

Fredrik FrĂžland - fortsatt amazoneier


Re: koker igjen og igjen...
Lagt inn av: Lars BD (---.40-0112-74657210.cust.bredbandsbolaget.se)
Dato: March 23, 2006 05:13PM

Vi fÄr hoppas att det löst sig men att pÄfyllningslocket inte hÄller tÀtt ska inte göra att bilen koka för det.

Börja med att undersöka sÄ att du inte behöver tro man det underlÀttar enormt mycket att veta för att kunna gÄ vidare.
Vi förutsÀtter att kokningen kommer först dÄ finns (minst) följande fel att vÀlja pÄ
Motorn genererar onormalt mycket vÀrme.
Kylvattencirkulationen i motorn har en störning (termostat vattenpump igensatta kanaler).
Kylaren Àr tÀt eller har tjocka belÀggningar invÀndigt.
Högt motoreffektuttag pÄ lÄga varv i lÄg hastighet.

Kylaren var renoverad och termostaten Àr bytt sÄ de kan vi utesluta om termostaten Àr vÀnd Ät rÀtt hÄll.
Fungerar vÀrmen som den ska bör vattenpumpen vara ok men har du kollat röret under termostaten ner till vattenpumpen?
KÀnn pÄ kylaren nÀr du Äkt sÄ att motorn har kommit upp i normal temperatur Àr dÄ kylaren varm upptill men kall nertill klarar den av att kyla allt kylvatten som motorn levererar och bör kunna uteslutas men Àr hela kylaren varn (övre och nedre anslutningen) ger motorn onormalt med vÀrme eller sÄ klarar kylaren inte av sitt jobb.

Re: koker igjen og igjen...
Lagt inn av: kkolsen (---.bb.online.no)
Dato: October 27, 2006 05:51PM

hei, har to tips til deg.1 rens hele kjÞlesystemet fyll med vann og putt i en tablett eller pulver for oppvaskmaskiner kjÞr motor godt varm med varmapparat pÄ fullt, tapp sÄ ut vann og all sjit,gjenta om det er store mengder som kommer.
2 biltema selger termostat som Äpner pÄ 82 grader

Re: koker igjen og igjen...
Lagt inn av: Johan B. (---.32.eidsiva.net)
Dato: March 23, 2007 10:24AM

Vi kjĂžrte fra Toten til Barcelona vĂ„ren 2004 med en 1966 Amazon hgv.Det gikk med ca.50 liter vann fĂžr vi kom fram.Årsaken til vann-tapet var to mikroskopiske rusthull i det rĂžret som gĂ„r pĂ„ skrĂ„ ned fra vann-pumpa mot nedre radiator-slange.Utrolig vanskelig Ă„ oppdage,helt Ăžverst der rĂžret gĂ„r inn i pumpa.



Ditt navn: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character V defined in its font.