Motor - Original :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens motor i original utgave 
Blyfri bensin
Lagt inn av: Tore Hanem (---.bb.online.no)
Dato: February 02, 2006 03:10AM

Jeg skal skifte ventiltetninger på min 70mod 121 for og prøve og drepe det meste av oljeforbruket. I samma slengen så vil jeg gjerne konvertere motoren til blyfri bensin. Lurer derfor på om det er nok og kun skifte eksos ventilene til rustfrie fra E og F motoren. Motoren har gått kun 130t km så blokka med inmat tror jeg skal være i god stand. Noen som har god greie på dette? Vet at KG koverterer topper til blyfri,men hva er det de gjør utenom og skifte eksosventilene til E/F ?

Re: Blyfri bensin
Lagt inn av: kim (---.bb.online.no)
Dato: February 02, 2006 10:04PM

Heisann..

Har ikke hørt om at det er mulig å bygge om til blyfri bare ved å skifte ventilene??.. (mulig jeg tar feil)
I den orginale støpejernstoppen, så er vetilsetene frest ut rett i godset.
Det som blir gjort når det blir bygget om til blyfri er at det blir frest ut spor i toppen som det kan bankes inn nye løse stålseter i. Dette for at stålsetene tåler mer varme. Etter hva jeg kan huske, så blir std. ventilene brukt.?

Kim...

Lagt inn av: kkolsen (---.bb.online.no)
Dato: July 02, 2007 01:00PM

det må være herdede ventilseter

Lagt inn av: Amazing Grace (---.dhcp.bluecom.no)
Dato: August 11, 2008 03:09PM

Er det noen som har noe utfyllende info omkring dette?

Lagt inn av: TC (144.177.50.---)
Dato: August 14, 2008 10:00AM

Hei

Det stemmer at de originale ventilsetene i toppen må freses ut og nye seter i hardmetall må presses inn, ventilen har ikke noe å si annet enn at den må passe i setet.
Det finnes topper der ute som er ombygget for blyfri besin, forsvaret fikk i sin tid konvertert en del topper til sine BV-202 beltevogner med B18/20 motor, før de skrota hele parken.
Det går sikkert ann å finne motorverksteder som kan utføre jobben, men billig er det nok ikke!

Mvh
TC

Ditt navn: 
Emne: 
Spam prevention:
Please, enter the code that you see below in the input field. This is for blocking bots that try to post this form automatically. If the code is hard to read, then just try to guess it right. If you enter the wrong code, a new image is created and you get another chance to enter it right.
This forum powered by Phorum.