Motor - Original :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens motor i original utgave 
Oljeforbruk/røyk
Lagt inn av: Håvard Lunøe-Nielsen (---.111.23.010.chello.no)
Dato: November 10, 2005 11:15AM

Hei. Har en '67 amazon med B18 og har et lite problem. Som så mange andre har jeg et høyt oljeforbruk, og i samtidig som at den ryker inn i cupéen i f.eks. oppoverbakker. Men det er, slik jeg ser det, veldig godt drag i bilen. Tyder dette på slitte stempelfjærer eller kan feilien være langt enklere (pakning/ventilator evt)? Spør gjerne om spørsmål som kan gi mere info som jeg ikke kommer på i farta.
Med vennlig hilsen
Håvard Lunøe-Nielsen

Re: Oljeforbruk/røyk
Lagt inn av: Arve Larsen (---.bb.online.no)
Dato: November 10, 2005 08:35PM

Heisann..

Har du lagt merke til om det ryker blått av eksosen, når motoren går på tomgang, ruses opp eller etter at du har kjørt i utforbakke og gir gass i bunn???
Hvis noe av dette er tilfelle, så tyder det på at den forbrenner olje. Enten kommer oljen via stempelringer eller ventiltettninger. Men da pleier det ikke å komme røyk inn i coupèen, så lenge eksosanlegget er i orden??
Har du sett etter om det er oljelekkasjer fra motoren din??
Det er litt rart at det skal begynne å ryke inn i Coupèen i motbakke. Lurer litt på om det da kan komme olje fra evt. en lekkasje som treffer eksosmanifoild eller eksosanlegget og blir brent opp der???

Hilsen Kim...

Re: Oljeforbruk/røyk
Lagt inn av: Håvard Lunøe-Nielsen (---.111.23.010.chello.no)
Dato: November 11, 2005 08:55AM

Hei!
Nei, den slipper ingen "bombe" etter å ha bremset på 4. nedoverbakke o.l., men den ryker jo av eksosen når den blir "pushet". Eksosanlegget har jeg gått over og er i fin forfatning, heller ikke er det lekasje i noen stor grad. Det som kan nevnes er at man kan se det komme røyk ut fra motorventilatoren når jeg gir gass og at det også kommer røyk/oljedamp fra oljepåfyllingslokket. Ved at man står stille og rsuer eller evt. slurer litt på clutchen for å få kompresjon.

-håvard

Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Spam prevention:
Please, enter the code that you see below in the input field. This is for blocking bots that try to post this form automatically. If the code is hard to read, then just try to guess it right. If you enter the wrong code, a new image is created and you get another chance to enter it right.
This forum powered by Phorum.