Warning: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/bbcode/bbcode.php on line 217 Warning: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/bbcode/bbcode.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/bbcode/bbcode.php:217) in /run/tmp/tpl-classic-header-e7490bc519a592f6d58fed7a77cfa712.php-stage2 on line 5 justering og synkronisering av su hs6
Motor - Original :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens motor i original utgave 
justering og synkronisering av su hs6
Lagt inn av: kkolsen (158.39.57.---)
Dato: June 01, 2005 02:20PM

hei,er det noen som vet hvordan og kan forklare meg med enkle ord hvordan en justerer og synkroniserer to su er ? har ikke noe spesialverktĂžy, men vet at det finnes andre metoder, takksam for svar
kjell

Re: justering og synkronisering av su hs6
Lagt inn av: Arne T. GrĂžnstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: June 01, 2005 04:03PM


Re: justering og synkronisering av su hs6
Lagt inn av: kim (---.bb.online.no)
Dato: June 01, 2005 08:52PM

Heisann..

Det som er aller viktigst er at gasserne "suger" likt/like mye.
Med synkroniserings-verktÞyet sÄ mÄles "suget" pÄ hver enkelt gasser.
"suget" justeres ved Ä skru pÄ tomgangsskruen pÄ hver gasser. Husk ogsÄ Ä passe pÄ tomgangsturtallet.
Deretter sÄ skal stemplene justeres..

Kim..


Re: justering og synkronisering av su hs6
Lagt inn av: Arne T. GrĂžnstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: June 01, 2005 09:04PM

Takker for korreksjonen Kim,

Betyr dette at det ikke finnes noen mulighet for "oss andre" til Ä oppnÄ "96% synkronisering" av SU-forgasserne uten synkroniseringsverktÞy?


Re: justering og synkronisering av su hs6
Lagt inn av: Arve Larsen (---.bb.online.no)
Dato: June 01, 2005 09:34PM

Hei,

det er selvsagt mulig Ä fÄ motoren til Ä gÄ, men det blir nok ikke noe 96% fullgod justering. Den prosenten vil nok ligge en del lavere.

Kim.

Re: justering og synkronisering av su hs6
Lagt inn av: Arne T. GrĂžnstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: June 02, 2005 01:50PM


Re: justering og synkronisering av su hs6
Lagt inn av: kkolsen (158.39.57.---)
Dato: June 02, 2005 05:09PM

takk for svar, som det utgÄr fra mitt sp mÄl var det utn spesialverktÞy, har jo hÞrt om mekanikere som hÞrer pÄ forgasserene nÄr de har det rette flÞdet for Ä si det pÄ den mÄten, er ute etter Ä fÄ forgasserne i nÊrheten utn Ä opptimalisere, det fÄr komme senere, men missforstÄ ikke er meget takksam for svar

Re: justering og synkronisering av su hs6
Lagt inn av: Arne T. GrĂžnstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: June 02, 2005 05:26PM

Hei igjenn Kjell,

Ja, jeg forsto at du var ute etter muligheter for justering uten spesialverktĂžy.

En erfaren mekaniker med et "godt trent Þre" klarer Ä justere en ENKEL forgasser ganske bra kun ved hjelp av egen hÞrsel og skrutrekker, men han har ingen mulighet til Ä SYNKRONISERE DOBBLE forgassere pÄ den mÄten, da mÄ han ha litt flere hjelpemidler, dog trenger det ikke vÊre sÄ veldig avanserte hjelpemidler, forutsatt at en ikke er altfor kresen med hensyn til resultatet. Har du kikket pÄ og lest SU-artikkelen i den siste linken min?



Innlegg redigert. (06-02-05 19:04)

Re: justering og synkronisering av su hs6
Lagt inn av: kkolsen (158.39.57.---)
Dato: June 03, 2005 02:49PM

hei igjen arne, ja har skrevet ut sidevis, tusen takk, har hÞrt at de gamle gutta med peil hÞrte pÄ forgasserne nÄr de hadde lik lyd, og det skulle visst stemme skremmende bra i forhold til mere teknisk synkr..
kjell

Re: justering og synkronisering av su hs6
Lagt inn av: Arne T. GrĂžnstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: June 03, 2005 03:02PM

Hei Kjell,

Jeg ser du vil kvitte deg med et sett SU-forgassere. HÄper du har flere sett, for nÄr det gjelder justering og sÊrlig synkronisering av doble forgassere sÄ finnes det ikke mange som er sÄ enkle Ä synkronisere som SU-forgassere.....:-)


Re: justering og synkronisering av su hs6
Lagt inn av: kkolsen (158.39.57.---)
Dato: June 03, 2005 06:56PM

ja har to sett, holder pÄ Ä trimme en del og da mÄ jeg nok ogsÄ ha litt mere bremsekraft ;-)

Re: justering og synkronisering av su hs6
Lagt inn av: Arne T. GrĂžnstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: June 03, 2005 09:08PM

Jeg presenterer herved enda et lite bidrag (i.e. "stjÄlet" fra et annet Volvo-diskusjonsforum) om synkronisering uten spesialverktÞy, for de som fortsatt er interessert i dette tema....:-)

"Synchronizing" the carbs. This impressive sounding term, which sounds as though it was borrowed from NASA, is the source of much confusion, profit to purveyors of unusual looking "special" tools, and more discussion than New England weather. I don't see the big deal...it seems intuitive that the two carbs need to be doing the same thing at the same time...so after assuring that the linkages act upon the throttles at the same time, the carbs should be dynamically "synched" (an even more impressive term!), that is, throttle idles adjustment screws should be adjusted such that at idle, the induction of the carbs is as close to equal as possible. This will result in a nice even, smooth idle. A number of devices are available to help with this equalization, and I too own a couple of them...the Unisync and Tuning Tool Set...but I find that these NEVER make it out of the toolbox anymore! I prefer instead to use my own original equipment for tuning...and I have this with me ALL THE TIME! I use my eyes and ears! I look at the height which the dashpot is raised, and I might stick my head down between the two carbs to better listen and compare the wonderful sucking noises.

* (Hypothetical questions: What's the difference between a visual indication by a little indicator button being sucked up the tube of a Unisync, for instance, vs. the dashpot of the carb being sucked up? Why would you trust a separate indicator tool more than the actual carb?)


Re: justering og synkronisering av su hs6
Lagt inn av: Arve Larsen (---.bb.online.no)
Dato: June 05, 2005 10:21PM

Vedr. "gehĂžr" for forgasserjustering.

Det er sant som det skrives at man lytter pÄ gasserne og hÞrer "hva gasserne har Ä si" fÞr man bruker verktÞyet. Jeg kjenner selv en som er ekspert pÄ det omrÄdet, og som justerte vÄre doble Solex'er etter fÞrste gangs montering. Men ogsÄ han brukte verktÞyet til finjusteringen.

Mvh Arve



Ditt navn: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 10 banner class does not have character 6 defined in its font.