Motor - Original :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens motor i original utgave 
justering og synkronisering av su hs6
Lagt inn av: kkolsen (158.39.57.---)
Dato: June 01, 2005 04:20PM

hei,er det noen som vet hvordan og kan forklare meg med enkle ord hvordan en justerer og synkroniserer to su er ? har ikke noe spesialverktøy, men vet at det finnes andre metoder, takksam for svar
kjell

Re: justering og synkronisering av su hs6
Lagt inn av: Arne T. Grønstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: June 01, 2005 06:03PM

Hei igjenn Kjell, hyggelig at du fortsatt er med oss....:-)

Har du Volvo Verkstedhandbok, grønt hefte for B18B og B18D? Hvis ikke så finner du "et eksemplar" om du klikker på denne linken:

[www.1800philes.com]

PS! Hovedpoenget med synkronisering av doble SU-forgassere er at stemplene i forgasserne skal begynne å løfte seg samtidig når en tråkker på gasspedalen. "Perfeksjonisten" som krever at synkroniseringen er 100% MÅ ha synkroniserings-verktøy. "Oss andre" som er tilfreds med 96% synkronisering kan gjøre det enkelt ved å skru av luftfiltrene, starte opp motoren (må ha full arbeidstemperatur), kikke inn i forgassernes luftinntaket samtidig som en gir litt gass. Hvis stemplene ikke løfter seg samtidig, så må gass-stagene på forgasserne justeres så mye at man ser at stemplene løfter seg samtidig ved gass-pådrag.

Lykke til Kjell!


Re: justering og synkronisering av su hs6
Lagt inn av: kim (---.bb.online.no)
Dato: June 01, 2005 10:52PM

Heisann..

Det som er aller viktigst er at gasserne "suger" likt/like mye.
Med synkroniserings-verktøyet så måles "suget" på hver enkelt gasser.
"suget" justeres ved å skru på tomgangsskruen på hver gasser. Husk også å passe på tomgangsturtallet.
Deretter så skal stemplene justeres..

Kim..


Re: justering og synkronisering av su hs6
Lagt inn av: Arne T. Grønstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: June 01, 2005 11:04PM

Takker for korreksjonen Kim,

Betyr dette at det ikke finnes noen mulighet for "oss andre" til å oppnå "96% synkronisering" av SU-forgasserne uten synkroniseringsverktøy?


Re: justering og synkronisering av su hs6
Lagt inn av: Arve Larsen (---.bb.online.no)
Dato: June 01, 2005 11:34PM

Hei,

det er selvsagt mulig å få motoren til å gå, men det blir nok ikke noe 96% fullgod justering. Den prosenten vil nok ligge en del lavere.

Kim.

Re: justering og synkronisering av su hs6
Lagt inn av: Arne T. Grønstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: June 02, 2005 03:50PM

Hei igjenn Kim,

Dette med forgassere kan du Kim mye mer om enn meg ...:-) og det er noe jeg ikke forstår helt og har derfor lest litt i Verkstedhåndboka om prinsippene for hvordan disse SU-forgasserne virker, og leser følgende:

"The vertical position of the air valve is determined by the difference between the vacuum in the carburettor and atmospheric pressure, since the top of the valve has access to the space between the throttle flap and bridge, whereas the underside of the valve is influenced by atmospheric pressure. When engine loading increases, the degree of vacuum also increases, so that the valve and tapered fuel needle rise and permit an increased amount of fuel/air mixture to flow into the cylinders."
[www.1800philes.com]

Ettersom jeg forstår er det eneste spesialverktøyet som man trenger for å justere dobble SU-forgassere 100%, et såkalt synkroniserings-verktøy som enkelt og greit er en vakum-måler. Og da er mitt spørsmål: Det vakumet/"suget" man måler med synkroniserings-verktøyet, er ikke det det samme vakumet/"suget" som får stemplene i forgassernes vakum-kammer til å løfte seg ved gass-pådrag (som ovenfor sitert fra Verkstedhåndboken)? Hvis ja: Hvorfor blir ikke synkroniseringen da "så noen lunde OK" (="96%") hvis man med øynene ser om og justerer slik at stemplene i begge forgasserne beveger seg simultant opp og ned når man henholdsvis øker og reduserer gasspådraget?

For ordens skyld legger jeg inn en link til en - etter min mening - god artikkel om SU-forgassere (beskriver bl.a. synkronisering ved hjelp av lytting med øret gjennom en pastslange...:-)):
[www.vclassics.com]


Re: justering og synkronisering av su hs6
Lagt inn av: kkolsen (158.39.57.---)
Dato: June 02, 2005 07:09PM

takk for svar, som det utgår fra mitt sp mål var det utn spesialverktøy, har jo hørt om mekanikere som hører på forgasserene når de har det rette flødet for å si det på den måten, er ute etter å få forgasserne i nærheten utn å opptimalisere, det får komme senere, men missforstå ikke er meget takksam for svar

Re: justering og synkronisering av su hs6
Lagt inn av: Arne T. Grønstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: June 02, 2005 07:26PM

Hei igjenn Kjell,

Ja, jeg forsto at du var ute etter muligheter for justering uten spesialverktøy.

En erfaren mekaniker med et "godt trent øre" klarer å justere en ENKEL forgasser ganske bra kun ved hjelp av egen hørsel og skrutrekker, men han har ingen mulighet til å SYNKRONISERE DOBBLE forgassere på den måten, da må han ha litt flere hjelpemidler, dog trenger det ikke være så veldig avanserte hjelpemidler, forutsatt at en ikke er altfor kresen med hensyn til resultatet. Har du kikket på og lest SU-artikkelen i den siste linken min?



Innlegg redigert. (06-02-05 19:04)

Re: justering og synkronisering av su hs6
Lagt inn av: kkolsen (158.39.57.---)
Dato: June 03, 2005 04:49PM

hei igjen arne, ja har skrevet ut sidevis, tusen takk, har hørt at de gamle gutta med peil hørte på forgasserne når de hadde lik lyd, og det skulle visst stemme skremmende bra i forhold til mere teknisk synkr..
kjell

Re: justering og synkronisering av su hs6
Lagt inn av: Arne T. Grønstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: June 03, 2005 05:02PM

Hei Kjell,

Jeg ser du vil kvitte deg med et sett SU-forgassere. Håper du har flere sett, for når det gjelder justering og særlig synkronisering av doble forgassere så finnes det ikke mange som er så enkle å synkronisere som SU-forgassere.....:-)


Re: justering og synkronisering av su hs6
Lagt inn av: kkolsen (158.39.57.---)
Dato: June 03, 2005 08:56PM

ja har to sett, holder på å trimme en del og da må jeg nok også ha litt mere bremsekraft ;-)

Re: justering og synkronisering av su hs6
Lagt inn av: Arne T. Grønstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: June 03, 2005 11:08PM

Jeg presenterer herved enda et lite bidrag (i.e. "stjålet" fra et annet Volvo-diskusjonsforum) om synkronisering uten spesialverktøy, for de som fortsatt er interessert i dette tema....:-)

"Synchronizing" the carbs. This impressive sounding term, which sounds as though it was borrowed from NASA, is the source of much confusion, profit to purveyors of unusual looking "special" tools, and more discussion than New England weather. I don't see the big deal...it seems intuitive that the two carbs need to be doing the same thing at the same time...so after assuring that the linkages act upon the throttles at the same time, the carbs should be dynamically "synched" (an even more impressive term!), that is, throttle idles adjustment screws should be adjusted such that at idle, the induction of the carbs is as close to equal as possible. This will result in a nice even, smooth idle. A number of devices are available to help with this equalization, and I too own a couple of them...the Unisync and Tuning Tool Set...but I find that these NEVER make it out of the toolbox anymore! I prefer instead to use my own original equipment for tuning...and I have this with me ALL THE TIME! I use my eyes and ears! I look at the height which the dashpot is raised, and I might stick my head down between the two carbs to better listen and compare the wonderful sucking noises.

* (Hypothetical questions: What's the difference between a visual indication by a little indicator button being sucked up the tube of a Unisync, for instance, vs. the dashpot of the carb being sucked up? Why would you trust a separate indicator tool more than the actual carb?)


Re: justering og synkronisering av su hs6
Lagt inn av: Arve Larsen (---.bb.online.no)
Dato: June 06, 2005 12:21AM

Vedr. "gehør" for forgasserjustering.

Det er sant som det skrives at man lytter på gasserne og hører "hva gasserne har å si" før man bruker verktøyet. Jeg kjenner selv en som er ekspert på det området, og som justerte våre doble Solex'er etter første gangs montering. Men også han brukte verktøyet til finjusteringen.

Mvh Arve



Ditt navn: 
Emne: 
Spam prevention:
Please, enter the code that you see below in the input field. This is for blocking bots that try to post this form automatically. If the code is hard to read, then just try to guess it right. If you enter the wrong code, a new image is created and you get another chance to enter it right.
This forum powered by Phorum.