Warning: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/bbcode/bbcode.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/bbcode/bbcode.php:217) in /run/tmp/tpl-classic-header-e7490bc519a592f6d58fed7a77cfa712.php-stage2 on line 5 Farge på originale manifolder
Motor - Original :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens motor i original utgave 
Farge på originale manifolder
Lagt inn av: Arne T. Grønstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: May 30, 2005 06:16PM

Hei,

Hvilken farge skal det være på de originale manifoldene av støpejern?

Jeg har hørt alt fra sort, brun, grå, alu-grå til ubehandlet.

Hva er egentlig riktig?


Re: Farge på originale manifolder
Lagt inn av: kim (---.telenor.se)
Dato: May 31, 2005 09:01AM

Hei..

Etter hva jeg veit så skal de være sorte.....

Kim..

Re: Farge på originale manifolder
Lagt inn av: Arne T. Grønstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: May 31, 2005 12:58PM

Takk Kim,

Jeg trodde også det, men kan det tenkes at det er forskjeller/variasjoner mellom de forskjellige "tidsepokene", f.eks. B16, B18 B20?

Arnt Willy, du er etter det jeg har forstått en av de beste innenfor "fagfeltet" Amazon-historikk. Har du noe å bidra med her?


Re: Farge på originale manifolder
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: May 31, 2005 08:11PM

At jeg er "en av de beste" er ikke en karakteristikk jeg vil ha sittende på meg. Det er andre i klubbmiljøet som fortjener den tittelen.

Se innlegget "farge på bunnpanne" i dette forum. Her finner du noen motorbilder hentet fra forskjellige salgsbrosjyrer for B18 og B20 modeller. Jeg har sett etter i B16 brosjyrene og alle manifoldene har fargen matt sort. Jeg har imidlertid sett originale urørte biler med helt andre farger på manifolden (forskjellige nyanser av beige og grått), men antar at disse har opprinnelig vært sorte og har fått fargen ødelagt av temperatur og elde.

Mens vi er inne på dette tema. Ved overhalingen av min B20 for en tid tilbake lakkerte jeg manifolden med sort temperaturbestandig lakk, men erfarte at den begynte å ruste etter noen få måneder. Skydes dette dårlig grunnarbeid, eller er temperaturbelastningen på manifolden så stor at ikke noe vil klare å holde den fin i fargen. Jeg har også hørt av ovnsverte skal være bra å bruke på manifolden (en støpejernsovn er av samme materiale og utsettes for samme temperatursvingninger som en manifold). Har noen praktisk erfaring med dette?

Re: Farge på originale manifolder
Lagt inn av: Arne T. Grønstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: May 31, 2005 10:32PM


Re: Farge på originale manifolder
Lagt inn av: Henrik (---.bb.online.no)
Dato: June 05, 2006 06:56PM

Jeg har akkurat vært ute med min B20 for å lakkere blokka og motorrommet. Da alt var montert ble plutselig manifoilen en stor skjønnhetsplett. (Den var faktisk oransje.)
Jeg plukka den ut og ga den mange gode strøk med kakkelovnsmaling fra Jøtul. Den ble da matt sort og fin. Jeg har ennå ikke kjørt nok i den til å si om det kommer til å holde, men den har vært god og varm, og hittil ser det fint ut.

Re: Farge på originale manifolder
Lagt inn av: Knut Tidemann (---.bb.online.no)
Dato: September 08, 2006 08:24PM

Har selv prøvd litt forskellige metoder,både ovnsverte og forskjellig typer lakk.Det enste som synes og ha fungert er følgene:sandblåsing til manifoilen er fulstendig ren for rust, umidelbar vasking med tynner for deretter og overflatebehandles med varmebestandig lakk.Den har holdt seg bra et år nå,men lakken blir noe matt på eksosdelen.



Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 10 banner class does not have character M defined in its font.