Motor - Original :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens motor i original utgave 
Farge på originale manifolder
Lagt inn av: Arne T. Grønstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: May 30, 2005 08:16PM

Hei,

Hvilken farge skal det være på de originale manifoldene av støpejern?

Jeg har hørt alt fra sort, brun, grå, alu-grå til ubehandlet.

Hva er egentlig riktig?


Re: Farge på originale manifolder
Lagt inn av: kim (---.telenor.se)
Dato: May 31, 2005 11:01AM

Hei..

Etter hva jeg veit så skal de være sorte.....

Kim..

Re: Farge på originale manifolder
Lagt inn av: Arne T. Grønstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: May 31, 2005 02:58PM

Takk Kim,

Jeg trodde også det, men kan det tenkes at det er forskjeller/variasjoner mellom de forskjellige "tidsepokene", f.eks. B16, B18 B20?

Arnt Willy, du er etter det jeg har forstått en av de beste innenfor "fagfeltet" Amazon-historikk. Har du noe å bidra med her?


Re: Farge på originale manifolder
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: May 31, 2005 10:11PM

At jeg er "en av de beste" er ikke en karakteristikk jeg vil ha sittende på meg. Det er andre i klubbmiljøet som fortjener den tittelen.

Se innlegget "farge på bunnpanne" i dette forum. Her finner du noen motorbilder hentet fra forskjellige salgsbrosjyrer for B18 og B20 modeller. Jeg har sett etter i B16 brosjyrene og alle manifoldene har fargen matt sort. Jeg har imidlertid sett originale urørte biler med helt andre farger på manifolden (forskjellige nyanser av beige og grått), men antar at disse har opprinnelig vært sorte og har fått fargen ødelagt av temperatur og elde.

Mens vi er inne på dette tema. Ved overhalingen av min B20 for en tid tilbake lakkerte jeg manifolden med sort temperaturbestandig lakk, men erfarte at den begynte å ruste etter noen få måneder. Skydes dette dårlig grunnarbeid, eller er temperaturbelastningen på manifolden så stor at ikke noe vil klare å holde den fin i fargen. Jeg har også hørt av ovnsverte skal være bra å bruke på manifolden (en støpejernsovn er av samme materiale og utsettes for samme temperatursvingninger som en manifold). Har noen praktisk erfaring med dette?

Re: Farge på originale manifolder
Lagt inn av: Arne T. Grønstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: June 01, 2005 12:32AM

Mange takk Arnt Willy,

Jeg kan godt moderere min karakteristikk av deg til "en av de beste som er aktive på NVAK-forumet"...:-)

Hvis ingen har noen innvendinger så må det vel da kunne konkluderes med at det er sort som teller på støpejernsmanifolder uansett årsmodell og utgave.

Når det gjelder type overflatebehandling (lakk, osv.) så har jeg personlig ingen praktisk erfaring, da mitt prosjekt fortsatt ligger på "tegnebrettet"; men jeg har en "teoretisk tilnærming" hvis det kan være til hjelp for noen. Jeg forutsetter at målsetningen er å komme nærmest mulig fabrikk-original farge, slik at f.eks. forkromming, aluminisering, CRC høytemperatur alu-lakk, Motip Zinc spray ikke er aktuelt.

Som alltid er et godt grunnarbeid (fritt for rust etc.) første bud for et godt resultat. Når det gjelder lakkering så har jeg inntrykk av at det praktisk talt ikke finnes noen såkalte temperaturbestandige spray-lakktyper som HOLDER I LENGDEN, miljøet/temperaturen blir rett og slett for tøfft. Jeg har hørt at det finnes flere som bruker ovnssverte, men det må vedlikeholdes/smørres på nytt med jevne mellomrom for at det skal forbli pent; dessuten blir en lett tilgriset hvis en kommer i nærheten av en slik manifold.

Det som muligens gir best resultat både på kort og lang sikt, er en type overflatebehandling som kalles "Thermal Barrier Coating" (dekker både et estetisk og et varmeisolerende formål) som skal tåle over 1000 grader. Dette er en rimelig dyr løsning. Jeg vet om et firma i Sverige som har spesialisert seg på dette, og mer informasjon finnes på deres internettsider:
[www.weirdperformance.se]


Re: Farge på originale manifolder
Lagt inn av: Henrik (---.bb.online.no)
Dato: June 05, 2006 08:56PM

Jeg har akkurat vært ute med min B20 for å lakkere blokka og motorrommet. Da alt var montert ble plutselig manifoilen en stor skjønnhetsplett. (Den var faktisk oransje.)
Jeg plukka den ut og ga den mange gode strøk med kakkelovnsmaling fra Jøtul. Den ble da matt sort og fin. Jeg har ennå ikke kjørt nok i den til å si om det kommer til å holde, men den har vært god og varm, og hittil ser det fint ut.

Re: Farge på originale manifolder
Lagt inn av: Knut Tidemann (---.bb.online.no)
Dato: September 08, 2006 10:24PM

Har selv prøvd litt forskellige metoder,både ovnsverte og forskjellig typer lakk.Det enste som synes og ha fungert er følgene:sandblåsing til manifoilen er fulstendig ren for rust, umidelbar vasking med tynner for deretter og overflatebehandles med varmebestandig lakk.Den har holdt seg bra et år nå,men lakken blir noe matt på eksosdelen.



Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Spam prevention:
Please, enter the code that you see below in the input field. This is for blocking bots that try to post this form automatically. If the code is hard to read, then just try to guess it right. If you enter the wrong code, a new image is created and you get another chance to enter it right.
This forum powered by Phorum.