Motor - Original :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens motor i original utgave 
Motor Rykker
Lagt inn av: frosten (---.bb.online.no)
Dato: October 13, 2004 02:25PM

Hei !
Har nydleg kjøpt meg ein Volvo Amazon 69 modell. Den er meget god å kjøre, men der er eit kjedelig problem og det er at når jeg kjører, la oss si 60/80 km uten gasspådrag, ligger den og napper/rykker litt, men gir jeg gass forsvinner rykkinga, veldig iriterende .. Den går også litt rotete på tomgang, og puffer litt og lukta litt uforbrent bensin er det noen som kan gi meg noen gode tips kva det kan være

mvh Frode

Re: Motor Rykker
Lagt inn av: Gisle (---.bluecom.no)
Dato: October 26, 2004 02:02PM

Når motoren rykker uten gasspådrag kan dette komme av at motoren tar inn "falsk luft".
Da er det antagelig en pakning som er utett.
Tenninga er det første jeg ville ha undersøkt.

mvh
Gisle

Re: Motor Rykker
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: November 28, 2004 05:05PM

Et problem med en motor som har gått noen hundre tusen er at forgasseren blir slitt og kan slippe inn falsk luft. En kjent lekkasje er mellom gass-spjeld-akselen og forgasserhuset. Ta tak i akselen og beveg den opp og ned i lagringen, er det bevegelse kan lekkasjen finnes her. Du kan også sprute litt startgass mot spjeldakselen når motoren går på tomgang, og om motorens turtall endres har du garantert en lekkasje. Aksellagringen kan overhales ved at lagringen i forgasserhuset bores opp og det settes inn foringer av bronse/messing. Resultatet av overhalingen henger sammen med den fagmessige innsatsen. Nye forgassere er også mulig å skaffe, men disse koster gjerne skjorta.

Sjekk også om pakningen mellom forgasser og manifold og pakningen mellom manifild og topp er tette ved å sprute litt startgass på pakningene. La motoren gå på tomgang. Endres turtallet er pakningene deffekte og må skiftes.

Vær forsiktig med startgass da den kan selvantanne om den søles ned på en varm eksosmanifold! Bruk kun startgass på en kald motor så er risiko for motorbrann vesentlig redusert!

Det kan også være et problem at Stromberg-forgasseren blir for varm. For å skjerme den fra strålingsvarme fra eksosmanifolden skal det være en stålplate som skjermer forgasserens nedre deler mot varmen. I tillegg skal det være en bakelittskive mellom forgasser og manifold som hindrer oppvarming fra denne kanten. Mangler disse blir forgasseren for varm og du kan få problemer med at bensinen fordamper i flottørkammeret.

En Stromberg-forgasser skal også ha forgasserolje (automatigirolje) på demperstempelet. Går det tørt her vil ikke forgasseren fungere som den skal.



Ditt navn: 
Emne: 
Spam prevention:
Please, enter the code that you see below in the input field. This is for blocking bots that try to post this form automatically. If the code is hard to read, then just try to guess it right. If you enter the wrong code, a new image is created and you get another chance to enter it right.
This forum powered by Phorum.