Motor - Original :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens motor i original utgave 
Prod.Ã¥r b20
Lagt inn av: Halvor (---.dialup.online.no)
Dato: May 02, 2004 10:10PM

Hei! Er det mulig å finne ut produksjonsåret på en b20 ut ifra noen av numrene på motoren? Min motor skal visstnok stamme fra et militært kjøretøy, men jeg skulle gjerne hatt greie på hvor motoren kommer fra og hvor gammel den er. Kan noen hjelpe meg med dette?

På forhånd takk!

Mvh Halvor

Re: Prod.Ã¥r b20
Lagt inn av: Stein Christian Husby (---.customer.alfanett.no)
Dato: May 04, 2004 11:34PM

Hei !

Det kan bli vanskelig å gi deg et eksakt produksjonsår på din B-20 motor, men en viss periodisering er likevel mulig. B-20 motoren var i serieproduksjon fra og med modellår 1969 (fra august 1968) til og med 1976 (da montert i 242L og 244L).
Man opererer med tre ulike generasjoner av B-20 motoren:
1. generasjon fra 1969-1971. 2. generasjon 1972-1973. 3. generasjon 1974-1976.

1. generasjonen kjennetegnes med et topplokk med de minste ventilene. Videre står det 4969 på selve blokka. (B-18 har 4968)
2. generasjon mangler 4969 betegnelsen. Videre er skriften Volvo B20 blitt noe større. Topplokket er av en ny type med større ventiler med en annen støpning rundt topplokksboltene.
3. generasjon er tilsynelatende som 2. generasjon. En liten rund støpning bak fordeleren, samt fordeler i aluminiumsutførelse, oftest med ventilert nedre reimskive
avslører her siste generasjon B-20. Nå med 8-boltet svinghjul/veiv, tilsvarende råder som B-21 og andre stempler.

I tillegg er det egne motornummerserier for A, B, D,E og F utførelse av B-20 motoren. Sportmotorene har ofte lavere motornummerserier enn standardmotorene. I tillegg kommer egne serier for byttemotorer, og i tillegg til motornummeret opererer Volvo med en ekstra koding fra 00 og oppover. Delekatalogen kan muligens være behjelpelig med å tyde visse av disse kodene.

Av egen erfaring vil jeg si at forsvaret som oftest brukte 3. generasjon B-20 motorer da B-20 som oftest forekommer i Bandvognen (BV202?).

Håper at disse svarene kan være til noe hjelp.

Med vennlig hilsen Stein Christian Husby

Re: Prod.Ã¥r b20
Lagt inn av: Halvor (---.dialup.online.no)
Dato: May 05, 2004 10:47AM

Hei igjen! Takk for bra svar! Motoren min har et 6-boltet svinghjul, og jeg finner ikke tallene 4969, så da konkluderer jeg med at min må være en 2.generasjons b20a. Imidlertid kan det hende at motoren er en blanding, i og med at motoren har fått en annen topp, fordeler, manifold osv.

Uansett - nå vet jeg sånn ca. når motoren ble produsert.

Takk for hjelpen smiling smiley
Mvh Halvor Skråstad



Ditt navn: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character T defined in its font.